Pages

.:: S A H A B A T ::.

tabung

Thursday, September 30, 2010

Cikgu Shida - MIMING Yank (Wali Band)





30092010(Khamis)

Salam Alaikh.

Oh, aku tidak peduli apa orang busukhati kata. Sememangnya aku minat dia. Muahahahaha.. Thanks tu Nanick sebab perkenalkan dia ke haku. Cis. Nih yang rasa mahu download laju laju ni. Serius, kelakar gila!

Ah? siapa?


Dengar kata dia ni cikgu. Tapi tidak kisah lah siapa dia. Yang penting dia memang best gila.
Miming Yank  
Miming Jahat

 
Yang tersangat Heklas
AraWani

.::Antara Kecheper Dan Ilmu::.

29092010(Rabu)

Salam Alaikh.

Mata mengantuk tapi belum mahu ke alam lena.
Akal berfikir hati merasa.
Hai jiwa, kenapa tidak mahu lupa?
Biarkan semua.
Tolonglah biarkan semua.
Perlahan lahan hilang mengikut masa.

Heh! Tolonglah Ara. Jangan diingat kisah lama. Antara kamu sudah tiada apa. Kenapa harus sentiasa terkenang dia. Sedangkan kau ada keluarga yang mencinta, sahabat suka duka. Dan yang lagi penting, cuba teka. Eh eh eh. Ha, apa dia?

ALLAH...

Iya. Kita ada DIA. Kenapa harus berduka bila DIA tidak pernah tinggalkan kita. Tenangkanlah hati. Ingatlah DIA. Doakan saja kebahagiaan orang di sana. Mudah mudahan, tiada dendam di dada. Lapanglah jiwa.

Ok. Sudah. Jom tidur. Bye! Eheh!

Kejap! Stttttrrrrrrrrreeeeeeeeeeeeeeeeeetttttttttttttt! <---Bunyi tayar kereta yang berhenti tiba tiba.

Sebelum itu, mari kita berkongsi ilmu dan fakta. Eheh. Tentang kaitan solat dan kesihatan. Mudah mudahan, dengan artikel ini, kita sama sama perbaiki apa yang kurang dalam ibadah kita demi mendapatkan kesihatan yang baik.

RAHSIA SOLAT DARI SUDUT SAINS DAN KESIHATAN (mesti baca)



Hasil kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh.



Berikut adalah beberapa hasil kajian yang telah dilakukan berkaitan solat:



AKTIVITI OTOT - Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas



Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan. Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.



"Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh," katanya. Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh. Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.



ISYARAT OTAK - Ng Siew Chok



Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.



"Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang," katanya



Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.



"Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tomakninah," katanya.



Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.



Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.



Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.



KOMPOSISI TUBUH - Dr Fatimah Ibrahim



Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.



Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.



"Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain," katanya.



Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.



Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.



Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.



"Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.



"Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif," katanya.



Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang.



Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.



Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.



Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.



Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.



Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.



"Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat," katanya.



Jangan terkejut kerana solat boleh merawat Erektil Disfungsi (ED) atau lebih dikenali sebagai mati pucuk, masalah kesihatan yang lelaki amat takut.



Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.



"Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal," katanya.



Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minit



Selain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.



"Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus," katanya.



Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung. Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.



- Berita Harian
Sumber.

p/s: Supposely entry ini dipost semalam. Tapi.. Uff. Internet sekadar berkelajuan tahap siput sedut. Lidud!
Yang tersangat Heklas

Wednesday, September 29, 2010

.::Wajah Kesayangan Hamba::.

Salam Alaikh..

Tiba tiba teringat peristiwa sedih tapi lucu.

Aku angkat dua lori bakul kain yang belum berlipat. Yalah, sementara tunggu berbuka. Daripada buang masa tidak tentu hala. Duduk di ruangan kedua, tiba tiba datang Kak Lin (kakak) dan A-ra(sebut: Era) (adik). Oh maaf, bukan membantu, sekadar mahu duduk bersama. Sambil sambil tengok drama Korea. Sedang melipat laju laju, datang lagi si adik yang lagi satu. Aren (abang dari A-ra). Bermuka sayu. Baring di tepi aku.

Kejadiannya, Aren jahanamkan motor abang dengan terlibat dengan kemalangan minor. Walaupun kemalangan minor, tapi kerosakan motor sungguh tidak minor. Cis. Start ayat keling. Tapi, sila abaikan. Barusan juga Aren baru terima pengadilan dari abang.

Kak Lin : Di pukul ka tadi?
Aren : *gelengsambilmataberair* Tapi dia juga yang cakap, motor tu, aku yang jaga *suaramahunangis*
Kak Lin : Cis! Jangan nangis *sambilnangissama*
A-ra : Kak Lin pun janganlah nangis *nangis*


Hadek beradek haku masa ahkak kawen
Dari kiri : Aren, Amil, Abang, Kak Lin, ........., A-ra, Pila
 Aku? Hahahaha. Aku gelak sambil lap mata dengan baju. Lipat baju laju laju. Tidak mahu sesiapa tahu. Aku gelak, tapi dalam hati, hanya TUHAN yang tahu. Heish. Penyakit nangis ini memang menular dan berjangkit. So, sila jangan nangis depan aku.

p/s : Homesick. Mahu berkumpul beramai ramai lagi.


Yang tersangat Heklas

Tuesday, September 28, 2010

.::Kejadian Yang Patut Disyukuri::.

28092010 (Selasa)

Salam Alaikh.

"Semuanya depend on effort kamu juga. Kalau macam ni keadaannya.."

"Ok ok. Saya faham puan" Sambil angguk laju laju.

Kelas tamat selepas aku janji mahu membaca. Membaca buku yang banyak aksara. Arggh! Letih. Cepat cepat merenung kekurang diri. *Istighfar*
Benda sudah jadi. Tidak guna menyesal lagi dan lagi. Tapi selepas ketika, perkara berulang kembali. Cait! Dasar manusia kurang kesedaran diri. Asyik mahu sentiasa diingati dengan kejadian kejadian seperti tadi. Heyh, pujuk la diri. Bila mana aku mati dalam keadaan begini, (mati kerana menuntut ilmu) kan janjinya ALLAH itu pasti? InsyaALLAH beroleh syurga. Syurga nan kekal abadi.

Kejadian apa? Biarlah hanya ALLAH, aku dan pensyarah yang tahu. Bahahaah...!

Oh. Syukur ALHAMDULILLAH.
Baru tadi dapat mesej dari adik di kampung. Adik bagitahu, kami semua dapat adik baru. Kazen. Heh, sudah tua tua begini masih menerima adik baru. Ah. Tidak kira lah. Datangnya mereka membawa rahmat dan pengalaman baru buat makcik and pakcik haku. Ehem! Maybe pengalaman untuk aku jugak kot. Boleh timba ilmu untuk menghadapi pengalaman menjadi ibu. Thihihihihihi....*sengih* Tapi, masalahnya, aku jaoh. Jaoh dari mereka. Tsk Tsk!

Dush! Dush! Gatal! Hentikan berangan.

"Salam, apa kabar? Alhamdulillah, ur aunty selamat suda melahirkan. Dia mintak ur opinion for spelling name Alif Asyraf"-msg by suami kepada makcik i.

*kembang hati*

See? Bangga der.. Bila diberi penghormatan seperti ini.

Pantas saja aku menjawab.

"A-H-M-A-D  H-A-Z-R-A-N"

Bahahaha...!
Ok, aku tipu. Laju tangan ku mencari maksud nama.

Alif-Teman rapat
Asyraaf-Yang Mulia

Alif Asyraaf  - Teman rapat yang mulia.

Laju laju jari jemari menekan keypad.

"Wslm, Alhamdulillah, sehat saja. Tahniah pokcik, dpt baby boy. Eja gini sja lah. 'Alif 'Asyraaf

Pergh! Chantek..

p/s:Nanti ada anak mahu bagi nama apa ya? Ngahahahaahah...



Yang tersangat Heklas
AraWani

Monday, September 27, 2010

.::Jalan Jalan Menuju Syurga::.

27092010 (Isnin)

Salam Alaikh..
Lets berdoa, moga ALLAH sentiasa limpahkan rahmat dan hidayahNYA ke hati hati kita. Eh, yang membaca ni. Aminkan lah. Paksa orang, boleh gitu?

Oh. Barusan aku pergi menghantar Larry (Sebutan : Lerry. Baca dengan lidah umpama mereka yang fluence englishnya) kepada budak junior untuk dioperate.. Nazak betul keadaannya Larry tu aku tengok. Pengsan tiba tiba. Sedih tau. Demi Larry, aku sanggup berhabis duit supaya Larry cepat cepat semboh, dan dapat menemani hari hari ku semula. Hm? Siapa Larry? *shy* Adalah!<--- Klik untuk kepastian.

Panjang pulak mukaddimahnya ni. Sebenarnya, aku mahu berkongsi lagi. Artikel ini betul betul menyentuh hati. Ok lah. Korang baca la sendiri. Moga moga insaflah diri. Cis! Ahyat xboleh blah..


Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk “Jalan-jalan Syurga” dan beberapa karya Islamik yang lain .

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata“Ayah! Saya dah bersedia”

Ayahnya terkejut dan berkata “Bersedia untuk apa?”. “Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah”

“Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat”

“Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun”

Ayahnya menambah “Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini”

Dengan merintih anaknya merayu “Benarkan saya pergi ayah?”

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya “Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!”

“Terima kasih Ayah” Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpanya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah “Jalan-jalan Syurga” ada pada tangannya. Dia berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masihada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.



Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu.Apabila sampai sahaja anak itu dirumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka.

Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. “Nak, apa yang makcik boleh bantu?”

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah”. Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

“Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu” dalam nada yang lembut Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya ” Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu”



Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. “Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim. Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini” Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

“Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi”.

“Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu”

“Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu. Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat”. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik” itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar”.

“Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat . Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi”.

“Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka”

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.

Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang

Panjangkanlah risalah ini. Ingat ALLAH sentiasa menyayangi dan memelihara kamu!

Moga moga artikel ini mampu memulihkan hati yang sedang bersedih.
Ingatlah, bilamana kita sedang dalam ujian, lihatlah dengan insan lain yang ALLAH uji mereka lagi hebat dari ujian yang DIA bagi kepada kita. Jangan terus terusan bersedih. Tiada faedah langsung.

p/s : Kalau mahu copy, copy saja.


Yang tersangat Heklas
AraWani

Sunday, September 26, 2010

.::Cahaya Cinta by UNIC::.

26092010 (Ahad)

Salam Alaikh.
Ahahaha. Sudah masuk tengah malam la pulak kan? Sebelum aku jiwang, baek korang lari. Hahahahaha. Ok2. Lets layan lirik.

Desiran angin yang bertiup
Membawa bersama khabaran rindu
Membisikkan kata-kata
Menjelmakan cintaku padanya

Cintamu tulus setia
Kasihmu tiada tara
Bertakhta buat selamanya

Di tugu kasih dan sayang
Kau ukirkan keimanan
Moga bertemu keredhaan

Gemilang cahaya cinta
Kemilau pancawarnanya
Bagaikan kejora
Kudus sinarannya mendamai jiwa

Apakah kan ku temui
Insan semulia pekerti
Setandingmu kasih
Di alam semesta yang fana ini

Ku serahkan kepada Tuhan
Sebuah harapan bernama doa
Membisikkan kata-kata
Menjelmakan rinduku padanya
Kepadanya…

Semoga kan menyala api cinta setia
Terus membara selamanya

Cahaya cinta kekasih Allah
Sinarannya buat semua

Digalakkan membaca lirik sambil mendengar lagu sebenar. Sesiapa yang ada lagu ini di dalam laptop tanpa perlu mendonlod laju laju sila email aku untuk no talipon aku. Aku mahu bekenalan. Hahaha. Ok, tidak lucu. Bye!

p/s: sila jangan menipu.

Yang tersangat Heklas
AraWani

'AKU MALUUU'

26092010 (Ahad)

Situasi : Memberi movie yang direquest oleh teman.
Masa : Lebih kurang selepas solat Isyak waktu Sabah
Tempat kejadian : Bilik teman yang merequest movie.

Tok tok tok tok<----------Bunyi pintu diketuklah.

Aku : Nah, amik movie nih. Ko mahu kan?

Kawan : Ih, movie apa? Bila lagi aku mintak movie dengan ko ni?

Aku : Ai ai ai.. Ni yang mahu marah ni! Ko cakap ko mahu sangat tengok cerita Kuch Kuch Hota Hai. Nah, ambil ni!

(Sambil menghulurkan pendrive, menjeling si teman yang sudah mula membuat muka ala ala shy shy cat kerana terlupa yang sememangnya beliau ada merequest. Cis! Pok kang baru tahu.)

.........................................................

Aku : Eh, mana member bilik ko ni?

Kawan : Ntah. (Sambil sebok menggodek cerita yang baru beliau dapat dengan penuh semangat)

*tengok kiri kanan*
Berlalu ke meja member bilik si kawan aka roomatenya. Ada laptop dengan berscreensaverkan gambar gambar beliau. Memerhati sambil menganalisis.

Aku : Eh eh, member bilik ko ni, macam jantan kan?

Kawan berpaling sekalian dengan muka terkejut.

.
.
.
.
.
.

Roomate kawan : Hah? Apa dia? Ko cakap aku apa tadi?

*pengsan*
Rupanya beliau ada disebalik pintu locker selama ini. Melakukan aktiviti menebas semak samun dibahagian yang.. Erk, bersemak samun lah!

Kawan : Erk.. Ara.. Pendrive mu... (Sambil memerhatikan aku perlahan lahan menjadi invisiblewoman)

Semenjak peristiwa tersebut. Bila nampak budak tu dari jauh, aku akan cuba lari. Lari jaoh membawa muka yang maluu. Ish! Susah tahu, hidup dalam keadaam hidup malu mati tak mahu.

Moral of the story : Tu lah, ALLAH sudah larang kita kita ini bercakap buruk mengenai orang lain. Azabnya bukan sekadar di rasa di akhirat kelak, malah di dunia ini saja aku sudah cukup siksa dengan bahananya. Sudahnya, heyh, jangan kita bermulut jahat!


Sekian, terima kasih.

Entry ini adalah akibat memenuhi tuntutan contest "AKU MALUUU" (Double check. Letter U must be definitely just 3!)


Mereka yang ku tag untuk menjohin contest ini adalah..


Yang tersangat Heklas
AraWani

Saturday, September 25, 2010

.::Heyh Lelaki, Kenapa Kau Bernafsu Pelik?!::.

25092010 (Sabtu)

Salam Alaikh!

Usai membuat sedikit nota kaki untuk subjek OOP, aku melayan karenah ketua rumah. Hahaha. Ketua rumah kami ni kecil saja. Heh!? Ada kah? Ada kami tanya? (Kata si busuk hati di hujung sana.) Yalah yalah, ini hanya sebagai ayat mukaddimah. Cis! Kecoh la lu der..( Kata kau aku di dalam hati). Hendak ke BTN kata si ketua rumah yang kecil. Ada program. Oh, ok.

Entry ini tertaip bila mana aku terbaca di blog informasi, DUNIA CACAMARBA.
Haish, asyik blog ini saja jadi rujukan. Tidak berkembang langsung! Tapi, tidak mengapalah, asal boleh berkongsi kisah.

Eh. Sebenarnya, entry ini aku terasa mahu marah. Pasal apa? Pasal lelaki ini lah!

MAT TETEK!

PAPP!! Biadap!

Seorang remaja yang digelar "MAT TETEK" berjaya diberkas polis selepas salah seorang mangsanya dapat mengecam nombor pendaftaran motosikalnya. Remaja berusia 17 tahun itu telah dilaporkan mencabul beberapa orang wanita. Kesemua mangsa diraba di bahagian dada sebelum suspek memecut motosikalnya. Selain meraba, suspek juga dilaporkan menunjukkan kemaluannya kepada mangsa. Macam-macam! Saya petik:


[TS] MUAR: A teenager nicknamed Mat Tetek who went around harassing women by squeezing their breasts and even flashing his private parts has been arrested.

The 17-year-old youth, who came from Kluang to live with his elder sister in Kampung Parit Yusof here, was detained after police tracked the motorcycle he used to terrorise his victims.

Muar police chief Asst Comm Mohammed Nasir Ramli said the youth first molested a 22-year-old woman motorcyclist near a petrol kiosk in Parit Jawa on Wednesday.

He said the youth approached the woman and when she slowed down, he touched her breasts and sped off when she shouted.

The woman managed to note down the motorcycle registration number and passed the information to the police.

“On Thursday, the youth terrorised four more women, including one near a bus stop by squeezing their breasts,” ACP Mohammed Nasir told reporters here yesterday.

He said the youth even flashed his private parts at a 49-year-old woman at about 7.15am.

He said the youth also snatched a handbag from one of the victims, adding that police detained him at his sister’s house at about 8.50pm on Thursday. - Hamdan Raja Abdullah
 Sumber <--Klik sini. Kamu akan terlihat sekali video keganasan sespesis lelaki bernafsu pelik ini. Ha, laju la mengkelik tuh!

Rupanya, ramai juga lelaki bernafsu pelik ini yang wujud di muka bumi. Bahkan, pernah wujud di kampus aku. Apa? Kampus mana? Biarlah rahsia. Hahahahahaha....!

Memang durjana. Biasalah, bila di kampus, kejadian berebut bas pasti akan berlaku. Baris? Mahap. Kamu berbaris lah. InsyaALLAH, kelas sudah habis pun kamu akan masih berbaris di sana. Sambung cerita, bila sudah berebut rebut mahu naik bas, masa beginilah si durjana ambil peluang. Yang hairannya, gadis pilihan untuk si durjana ini adalah yang bermuka lembut (dalam bahasa kasar, muka senang kena buli), bertudung litup menutup dada (tangan yang dia masukkan kesebalik tudung tidak dinampak orang). Heyh, bila teringat balik kejadian yang menimpa member aku, rasa macam mahu lempang saja muka si lelaki durjana itu! Bukan sekali dua kejadian begini berlaku pada masa itu. Heboh satu kampus.

Memang la kan? Memang ALLAH menciptakan perempuan itu dengan sembilan nafsu dan satu akal tetapi sebaliknya untuk lelaki yang ALLAH ciptakan dengan sembilan akal satu nafsu. Bukan untuk merendah rendahkan kita, kaum hawa, malah ALLAH angkat darjah kita dengan penciptaan sedemikan rupa.

Suatu hari Hasan Al-Basri bersama dua orang sahabatnya bertandang ke rumah Rabi’ah Adawiyyah dengan tujuan meminangnya untuk salah seorang daripada mereka. Rabi’ahAdawiyah menyambut hasrat mereka itu dengan baik, tetapi dengan syarat mereka mestilah dapat menjawab soalan yang dikemukakan olehnya. Rabi’ah bertanya: “Berapa banyakkah nafsu lelaki dan berapa pula nafsu perempuan?” Lantas Hasan Basri menjawab: “Nafsu lelaki hanya satu, manakala nafsu perempuan sebanyak sembilan nafsu.” Lalu Rabi’ah pun menyambut jawapan itu dengan katanya: “Jika benar demikian, kenapa kamu yang bernafsu satu tidak mampu menahannya sedangkan aku yang mempunyai sembilan nafsu sanggup berbuat demikian?” Mendengar jawapan paku buah keras itu, Hasan Basri pun berlalu pergi bersama sahabatnya sambil menangis sehingga membasahi janggut mereka.

 ALLAH maha menguasai, ALLAH maha mengetahui. Memang nafsunya hawa ada sembilan dalam diri. Tapi nafsu yang sembilan ini telah terpecahkan serba serbi. Nafsu mahu begitu mahu begini.

Berbeza dengan adam. Memang nafsunya satu, akalnya sembilan. Tapi yang satu itu... MasyaALLAH. *geleng geleng*
Terarahnya hanya kepada tutt... tuttt.. tutt.. *cencored*
Heyh, aku gadis pemalu. Jangan paksa aku keluarkan ayat ayat sebegitu. Ehehehe...*shy*

Notasiku: Tips memilih lelaki untuk dijadikan suami. Carilah yang menjaga tangan dan kaki. Bukan penyentuh sebarang wanita ajnabi.

Yang tersangat Heklas

Thursday, September 23, 2010

.::Seharian Aku Hilang!::.

23092010 (Khamis)

Salam Alaikh..

Seharian aku hilang. Bukan maksud aku menghilangkan diri. Sebab aku bukan invisibleman yang boleh hilang hilang. Tapi, kalaulah aku boleh jadi invisibleman.. Ngeh ngeh ngeh.. Pasti aku akn menginvisiblekan diri, pergi rumah seseoranng. Tengok dia dekat dekat. Cis! Apa? Ingat aku saiko ka? Tengok saja ok. Tidak kacau..

Seharian aku hilang. Means. Aku hilang diri aku. Aku hilang semangat aku. Aku hilang motivasi yang aku kumpul banyak banyak tempohari.

Tapi, tidak mengapalah. Manusia memang begini. Bila ada masanya kuat. Alhamdulillah. Memang kuatlah menghadapi satu satu masalah. Satu satu cabaran. Namun, ada masanya juga, perasaan lemah datang menjengah. Bila datang perasaan ini... Ya ALLAH, DIA saja yang tahu. Rasa seperti mahu lari. Lari dari masalah. (Hey masalah, Jangan kau ikut aku! Syoh syoh...)

Hey, aku bukan pencundang. Sebab aku tahu, bilamana masalah datang, mahu tidak mahu, aku harus berjuang. Berjuang sebab aku bukan pencundang. Sekali lagi. Aku bukan pencundang!

Semalam, aku keluar seorang. Sengaja aku memilih untuk keluar seorang. Mahu rasa, bagaimana bila tiada kawan. Bagaimana bila tiada berteman. Bukan keluar ke mana pun. Hanya ke hypermall berhampiran. Berjalan la aku seorang seorang.. Beli itu ini untuk kehidupan seharian. Apa dia? Toileteris saja pun. (Jangan mengumpat aku mengeja Toileteris. Aku memang sengaja tulis sebegitu. Hahahah!)

Lagi tempat yang wajib aku kunjungi selain Watson dan Guardian, (Oh ya! Aku sudah ada membercard Watson. Jangan jeles.. Ngeheheeh..) Mana lagi kalau bukan Harris. Kedai buku yang umpphhh! Best berada dalamnya. Kamu boleh duduk dalam kedai buku ini, sambil baca apa saja yang kamu suka. Hey hey.. Bila berada di sini, sampai malam pun aku tidak kesah. Bukan seperti kedai buku lainnya. Hahaha. Kamu duduklah membaca di situ, pasti akan ada jelingan tajam dan ehem ehem ciktidakbolehmembacadisinikalau maubacasilalahbeli!

Sempat juga rembat dua buah buku. Satu buku hasil tulisan Dr. 'Aidh Bin' Abdullah Al-Qarni yang sudah diterjemah dan satu buku lagi hasil tulisan Dr Hm Tuah Iskandar al-Haj. Oh, Dr Tuah memang penuli kegemaran aku. Motivasinya bersahaja, tapi sangat kena dengan jiwa aku. Setakat ini, ada lebih kurang 6 buah buku hasil penulisannya aku sudah miliki. Ala, buku yang comel comel tuh. Tajuknya, 'Nak ke Tak Nak' Harga Rm 13 saja pun. Tapi, disebabkan aku ni ada member card kedai buku Popular tuh, aku hanya bayar dengan harga RM11.90. Haah, dapat diskaun 10%. Yihha! Buku yang satu lagi tu, ala. Xkan xkenal kot. Popular gila gila buku dia ni. Tajuk La Tahzan tu la. Tapi yang ini, khasnya untuk wanita. Mudah mudahan saja, semangat juang aku akan kembali. Kembali untuk berjuang after baca buku buku sebegini.

Pagi tadi, aku bangun dengan semangat. Tapi tidak lah ku tahu kenapa. Semangat aku hanya sementara cuma. Cis! Tiada benda yang berfaedah pun yang aku buat hingga ke masa ini, sepanjang hari ini. Rasa sedih dengan diri sendiri. Cuba mentelaah, tapi sehabuk ilmu pun tidak lekat di kepala. Ai ai ai.. Apa mau jadi ni, ha..

Ok la. Mahu sambung mentelaah. Esaimen pun belom siap siap juga.. Waaa...

Tapi, syukurlah. Kerana aku tahu. ALLAH itu ada. Mari berdoa!

"Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung kepada Engaku dari segala kesulitan dan kesedihan. Aku belindung kepada Engkau dari kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada Engkau dari kekikiran dan berhati pengecut. Aku berlindung kepada Engkau dari belenggu hutang dan penindasan orang lain"  
Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

p/s: Blogger.com tengah pening mungkin. Mahu upload gamabar pun tidak boleh.



Yang tersangat Heklas

.::Maaf, aku terpaksa jiwang. Bye!::.

 230920101 (Khamis)

Before that. Mahu ketawa sekejap! Hahahahahahahahahahahaha....! Ok, sudah.
Ni lah. Ni lah jadi kalau aku stay tengah tengah malam ni. Macam ni lah kejadiannya. Kalau aku stay up untuk bertahajjud kepada ALLAH kan, bagus jugak. Tapi kalau stay up tanpa hasil. Ha, macam ni lah. Macam niiiiiiiii lah!

Aku rindu dia. Ha! Gelak lah. Gelakkan aku kuat kuat.

Serius, berhari hari aku bina kekuatan. Tapi bila tiba tengah malam. Perasaan aku jadi sentimental. Sentimentalnya melebih lebih. Segala kejadian mahu diingat. Kejadian antara aku dengan dia. Bukan apa. Kami mula berkenal dulu pun, waktu waktu macam ni lah. Mula dari forum, dia add fs aku. Then kami betukar tukar ym. Hengat lagi, waktu tengah malam gini, kami chatting. Dengan segala kesabaran memandangkan kelajuan internet wifi ehsan pihak universiti sangat la menyedihkan. Asik connect disconnect saja. Sampailah, dia kurang sabar, dia mintak number phone aku. Jenuh katanya tengok aku asik in out saja dalam YM. And dia bagi aku number phone dia...^_^<--- Walaupun ini adalah ikon orang senyum, tapi aku xtahu,kenapa air mata aku bergenang. Cis! Hilang kerockesan aku!

After that, kami pon setat la bersms bagai. Mulanya as kawan saja. Iya, kawan. Aku tidak pernah expect kami akan lebih daripada seorang kawan. Aku hormat dia. Serius. Aku sedar, aku ini budak budak yang tidak matang, sedangkan dia. Ish ish ish.. Memang bagai langit dengan bumi la perangai kami ni. Buktinya? Buktinya, ih ih ih.. Lagi mahu tanya. Buktinya, kami sudah hilang kami. (Nick, pinjam hayat ye.. Thanks. Bye!)

Bila kami sudah hilang kami (Nick, sekali lagi. Pinjam tau! ) ni. Jatuh bangun, aku tahu, aku kena hadapi sendiri. Memang kasih masih ada, cinta juga masih bersisa. Tapi hubungan hanya akan berjaya kalau keduanya ambil kisah. Aku sedar, walau macam mana banyak pun kasih ini still ada untuk dia, Tiada apa apa yang jadi kalau perasaannya untuk aku tidak sama. Then, aku tahu, aku harus pasrah. Paksa diri, paksa hati untuk redha. Dan sekarang, sekarang.. Aku sedang bertatih untuk cuba menerima. Menerima yang mungkin, (mungkin. mungkin saja..) memang dia sudah tiada apa apa rasa untuk aku, pencintanya. (Cis! Kenapa ahyat aku xboleh blah?)

Silapnya mula bila aku mengada ngada. Haha. Padan la muka. Dulunya, dia seorang pencinta yang sabar. Sangat sabar. Dan aku akui kematangannya. Yalah, jarak umur kami agak jauh. Tapi, aku tidak kesah. Mahu kesah apanya, kalau hati suda suka. Betul tidak? Betul kan? Aku tidak peduli apa, yang penting, masa itu, dia aku yang punya. Hahahahahahaha.. Bahagianya!

Ingat lagi, masa tuh, 2 ramadhan bersamaan dengan 2 September, 2008. *blush*. Kami declare untuk bersama. Wuhhuiii.. Segalanya indah, dunia ini bagai ana yang punya. Awal awal berchenta, semuanya memang chantek belaka. Memang bahagia. Tidak dapat diungkapkan dengan kata kata. Yalah, hati tengah berbunga bunga. Mahu bunga apa? Bunga raya? Bunga seroja? Bunga kemboja? Ah, semua ada. Pokoknya, hati memang gembira.

Dan jenisan aku ni pula, memandangkan dia jaaaaooooooooooooooh di sana, asik minta untuk bermesej saja. Hahahaha. Memang gaya kanak kanak. Bayangkan la, dia yang masa tu tengah bz kerja, dengan bznya mengejar cita cita, aku pulak buat perangai xtentu arah. Haaa... Sekarang baru la padan muka. Bila si dia hilang rasa, gara gara bosan dengan perangai aku yang tidak matang katanya.

Setahun lebih juga la dia cuba untuk bersabar. Cuba untuk adapt dengan perangai aku yang keanak anakan. Tapi, aku faham. Dia manusia biasa. Punya sabar yang pasti ada hadnya. Bila aku bertindak bodoh dengan pulangkan sesuatu yang berharga buat kami berdua, masa itulah rupanya aku telah pulangkan sedikit hatinya yang dia bagi ke aku untuk di jaga. Rupanya, masa itulah perasaannya juga sedikit sedikit sudah mula berubah... Aku? Mahu menyesal pun... Tiada guna... Uhuk uhuk uhuk..

Betul la katanya, aku ini, terlalu rapuh emosi. Jarang berfikir sebelum bertindak. After aku pulangkan 'sesuatu' yang penting buat kami berdua, aku sedar, yang aku masih punya cinta untuk dia. Cis! Apa lagi, mula la episod rayu merayu. Tapi itulah, dia tetap begitu. Untuk dapatkan dia kembali, bukanlah mudah ya kawan kawan. Ada syarat yang perlu aku penuhi.
Tidak perlu aku bagi tahu apa syaratnya la. Hahaha. Ok, continue.

After beberapa kejadian, oh yes! Kami kembali bersatu. Punya lah aku gembira bukan kepalang. Walau aku nampak, aku rasa dan aku lihat, semuanya sangat berbeza. Tidak seperti dulu. Tapi, ada aku kesah? Janji dia tetap jadi milik aku. Dan aku milik dia. Dan kami saling memiliki. Start ayat keling, tapi tidak mengapa lah.

Serius, rasa macam mahu melompat bila dia cakap, eh, bukan cakap. Taip. Dalam sms.

"*** sayang, sy dh mula jatuh cinta  kat awak, balik. Sy harap awk tk sia sia kn peluang yg ada ni ye?"

*Terbang* bye!

Hahaha. Kami kembali menyulam bahagia. Dengan kepayahan untuk dapatkan dia, aku berjanji untuk berubah. Jadi seperti yang boleh membuatkan dia senang dengan aku. No merajuk merajuk bagai. No gaya kebudak budakan. No benda benda yang boleh membuatkan dia marah. Aku cuba. Aku sudah cuba. Tapi sayang. Semuanya sudah terlambat. Apa boleh buat. Perubahan aku tiada makna. Sebab apa? Sebab katanya, perubahan yang aku buat bila mana perasaan dia juga sudah berubah.

Macam mahu pecah jantung ni baca ayat ayat dia. 

Apa lagi yang aku mampu buat? Sabar saja la. Hope one day, semua ini akan berlalu. Semua. Semua benda yang menyakitkan ini akan pergi, dan aku akan akan ada cerita baru. Walau mungkin sudah tidak sehebat seperti cerita antara dia dan aku.

Ha? Sudah pun aku minta dia halal kan apa yang jadi antara kami. Mudah mudahan, dia temui bahagia yang dia cari. Begitu juga dengan bahagia yang aku cari. Tengok dia dari jauh, dia teruskan hidup dengan mudah. Haruslah aku contohi dia. Bahagia aku bila tengok bahagianya dia. 

Mudah mudahan. Air mata yang jatuh atas kepergian dia akan ALLAH balas dengan kebahagiaan lain yang lebih membahagiakan. Dua tahun dari hayat aku ini, telah aku habisi dengan mendampingi dia. Mana mungkin mudah untuk lupakan dia begitu saja. Walaupun, hanya dua tahun.
Sudahlah. Mahu basah towel ni dek air mata. Ya ALLAH, kuatkan lah hati aku. Kuatkan hati aku. Kuatkan hati aku.

Hahaha. Kepada sesiapa yang baca ni. Mahap. Kali iini aku mahu berjiwang. Memang sangat lari dari tema. Tapi, hanya ini saja cara. Biar kurang sikit beban di dada.

Secara jujurnya. AKU RINDU DIA!

p/s: mudah mudahan, ini saja entry aku yang berkisar tentang dia dan perasaan jiwa jiwa ni. Amin.


Yang tersangat Heklas
AraWani

Tuesday, September 21, 2010

.::Putus Cinta itu, Sakitkan?::.

21092010 (Selasa)

Assalamualaikum!

Hins hins hins (sedang membau bau busuk yang menular di dalam ruangan rehat).

Alhamdulillah. Aku kini di rumah tumpangan. Yalah, aku ni setinggan. Menumpang di rumah sahabat yang sudi. Haha. Ok,start mengarut. Bye!

Entry kali ni sebenarnya aku mahu berkongsi. Tentang sakitnya putus cinta. Umur umur sekitar 23 an ke atas mesti punya ada pengalaman putus putus cinta kan? Tidak kira la kalau kamu rasa itu cinta sejati kamu atau sekadar cinta monyet saja. Tapi pengalaman itu pasti ada kan? Sakit tidak? (PANG! Sendiri tampar diri sendiri gara gara menanya soalan sedikit bengong)

Kalau kita sayang dia, jawapannya mestilah sakit. Tapi kalau kita tidak seberapa sayang dia. Pasti sakitnya juga tidak seberapa. Mengikut pengalaman, cis! Malu pula berakata begini. Sakit memang sakit. Ialah, banyak betul mimpi mimpi indah yang dimimpikan bila nanti hidup bersama dengan si dia. Tapi last last, semuanya itu hanya kekal mimpi. Kenyataan jauh sekali. Sakit ok. Sangat sakit!

Bukan tidak ada orang yang cetek akal menamatkan riwayat gara gara ditinggalkan oleh si pemilik hati. Berapa ramai orang yang memonumenkan monumen bila si dia yang di cinta pergi bertemu Sang Pencipta bak Shah Jahan tu la. Kalau tidak tahu siapa Shah Jahan, cuba tanya adek adek yang mahu mengambil UPSR hari ini. Ha, berapa ramai? Ramai ok..

Ha! Ni lah Shah Jehan buat mengenangkan Mumtaznya.
 
Yalah, perasaan cinta dan dicintai itu sangat best. Bak ada satu kata pujangga aku pernah terbaca, perasaan mencinta dan dicintai itu adalah salah satu nikmat syurga di dunia. Punya la best kan? Itu baru di dunia, belum lagi kalau dapat nikmat di syurga betul betul......^_^

Itu kalau perasaan cinta itu sedang mekar. Tapi, kalau cinta itu terhenti di tengah jalan? Sakitnya, TUHAN saja yang tahu. Kalau tiada pertimbangan, kurang kesabaran. Memang terpesong jauh jadinya. Na'uzubillah. Jauhkanlah. Palis palis.

Bila putus cinta, aku lebih senang mencari kawan. Tapi kadang, aku lebih suka bersendiri. Ditemani buku buku Dr. Tuah. Ditemani mp3. Bukan mendengar lagu syahdu, cintan cintun. Tapi dengar suara Dr. Fadzilah Kamsah. Hahahahahah! Lawak ka? Putus cinta dengar suara Dr Fadzilah. Yalah. Tengah cuba membina kekuatan diri. Takut takut terlalu ikut hati. Ikut hati, kompom mati.

Bila fikir fikir balik. Memang ada hikmahnya ALLAH jadikan sesuatu kejadian tu. Yalah. Bila ALLAH turunkan ujian, memang maknanya ALLAH sayangkan kita. Bila ALLAH turunkan ujian, ALLAH mahu kita kembali ke jalanNYA. Tengah susah, hati tengah gundah, memang tiada tempat pengaduan yang paling best selain dengan DIA. ALLAH tepuk kita, supaya jangan terlalu leka. Maybe, time tengah bercinta tu, terlalu jauh ALLAH kita tinggalkan. Syukurlah. Memang ujian itu satu nikmat. (Sendiri rasa termotivasi dengan ayat ayat sendiri. Haha!)

Lagipun, bila fikir balik. Tidak mati pun kalau perginya si dia. Orang cakap, kalau betul kita cinta seseorang tu, lepaskan dia. Kalau dengan berpisah dengan kita beri dia lagi kebahagiaan, itu sudah cukup membahagiakan kita. Betul tidak? Ya betullah! (Suka sendiri jawab. Ngahahahaha..!)

Cukuplah. Jangan berlama lama sangat tangisi kepergian si dia. Jangan terlalu lama bersedih atas kegagalan sesuatu perhubungan. Betul juga kata bekas kekasih hati aku. 'Hidup ini bukan untuk mahu bercinta saja. Banyak lagi benda lain yang perlu difikirkan untuk terus hidup'. Begitu la lebih kurang. Ahahaha. Ayat ni dia bagi setahun lalu. Kalau aku merajuk mengada ngada mahu asik bermesej dengan dia. Yalah, cinta jarak jauh. Aku pun belum seberapa matang time tuh. Asik mahu bermesej saja. Hahahaha.....!

Lagipun, kalau memang antara kita dan dia berjodohan. Pergilah sejauh mana pun, berpisahlah selama mana pun, pasti dia milik kita juga akhirnya. Kalau tidak berjodohan? Bercinta la kau betahun tahunan. Pasti akan terpisah juga. Hahahahahahahah..........<--- ntah hapa motip tiba tiba ketawa besar.

Oh ya, kepada adek adek yang ber'UPSR' hari ini. Selamat menajwab di ucapkan. Especially untuk my adek bongsu, Pila and beloved kazen kazen, Bella n Mizi. Semoga kejayaan milik kalian.



Yang tersangat Heklas
AraWani

Monday, September 20, 2010

.::Entry tentang Raya::.

20092010 (Isnin)

Salam Alaikh.. Ehehehe.. Supposely, hari ini aku sudah start perkuliahan. Tapi. Aku masih di rumah. Kenapa ya? Kenapa aku masih di rumah? Salahkan tambang flyte yang mahal mahal itu. Cuma tambang yang hari ini murah. Itu pun flyte last of the day. Malam ini, akan berangkat pulang ke tempat yang mana harus aku menuntut ilmu kebatinan. Sabar, cuma tinggal beberapa bulan untuk ku habisi satu semester ini.

Bila blogwalking ke blog rakan rakan yang laen, semuanya buzy cerita tentang raya. Raya raya raya! Datangnya cuma setahun sekali. Ntah tahun depan akan ketemu lagi. Mungki iya, mungki juga tidak. Mungkin saja, syawal tahun ini merupakan syawal yang terakhir. Iya, mungkin.

Alhamdulillah. Masih aku berjodohan dengan syawal kali ini. Ku kira, lebaran kali ini merupakan lebaran yang paling meriah buat aku. Mungkin saja, meriah untuk ahli keluargaku juga. Manakan tidak, semuanya, dari pelosok dunia mana pun, pulang ke rumah. Berkumpul bersama sama. Walaupun, keluarga ku ini tidak seperfect mana mana keluarga lain, tapi bila begini, berkumpul beramai ramai. Bahagia itu, ALLAH saja yang tahu. Syukur, Alhamdulillah. Walaupun. Iya, walaupun, raya tahun ini, tanpa si dia. Rayaku tahun ini sebagai si single yang bergaya. Hahaha. Ok bye!

Tapinya. Haha. Tapinya, setiap pertemuan itu, pasti ada perpisahan. Sejak sabtu lalu, drama tangis tangisan memang tidak dapat di elakkan bila kejadian menghantar orang di airport dan juga stesen bas berlaku. Sabtu lalu, kakakku yang sulung pulang ke KL. Ah sudah.. Start berlaku tangis tangisan di situ. Pastu, hari Ahad pula, hantar si abang dan adik pulang ke tempat masing masing. Drama masih berlaku. Biarlah. Bukan selalu. Tanda kasih sayang sesama anak beranak juga.

Selebihnya, syawalku memang havoc. Mungkin aku patut show saja gambar gambarnya. Biar gambar saja berbicara. Tapi, mungkin nanti. Bila internetnya sudah laju. Kali ini, tidak dapat. Internet berkelajuan siput sedut.

Sekian.





Yang tersangat Heklas

Thursday, September 9, 2010

.::Menentang 'Burn the Qoran Daya' (11 Sept 2010) dan Selamat Hari Raya::.

09092010(Khamis)

Salam terakhir ramadhan...=(
Ok,sedih plop. Hari ini last ramadhan. Sudah tiada solat tarawih untuk kita lakukan. Tidak kira la secara solo atau berjemaah. Semoga ALLAH menerima semua amalan kita.. Amin. Tidak tahu, sempat lagi ka kita akan merasa Ramadhan yang akan datang? Sempatkah? Hanya ALLAH yang mengetahui.

Walaubagaimanapun, Alhamdulillah.. Raya kali ini should be hectic sebab kami semua adik beradik dapat berkumpul lagi. Kakak yang kerja di KL, abg yang kerja di Sarawak, aku yang study d KK, hadek aku yang study d LD, and the rest, semua dapat pulang beraya di kampung. Alhamdulillah.. Jarang dapat peluang berkumpul ramai ramai begini. Masing masing sudah besar, ada hidup sendiri.. Sekali sekala saja dapat pulang ke rumah.

Buat semua teman teman blogger, follower follower aku, aku mohon maaf, zahir dan batin, andai ada kata kata aku di dalam post post terdahulu yang buat kalian terasa, or sedikit tersentap, atau apa saja perasaan yang tidak enak.. Maafkan ya. Selamat hari raya...=)

Moga moga  lebaran kali ini, membawa seribu keinsafan buat kita. Alhamdulillah.. Betapa bertuahnya kita, rakyat Malaysia. Tidak seperti negara negara islam yang lainnya yang menyambut lebaran tanpa rumah, tanpa keluarga. Tanah runtuh di Pakistan, penindasan yang tidak pernah habis di Palestin. Walau negara kita tidak sesempurna mana, namun masih dapat meraikan lebaran dengan aman. (Kecuali manusia manusia yang tidak menggunakan akal untuk berseronok. Main mercun tidak hengat hengat donia sampai putus jari).

 sumber, google.

Oh ya, let us mendoakan supaya kitab suci AL-Quran kita dilindungi ALLAH daripada dijahanamkan oleh kafir laknatullah sabtu ini. Dengan tagline 'Burn the Qoran day' yang dikatakan akan dilangsungkan pada hari Sabtu akan datang. BIADAP! Islam tidak pernah mempengapakan fahaman agama kalian, mengapa sibuk mahu mempangapakan kitab suci kami. Celaka ke atas kamu wahai kafir harbi. Golongan golongan ini memang intension mereka adalah untuk menghancurkan agama ALLAH ini.

Khabarnya, pembakaran Quran ini atas dasar mengenang kematian mereka mereka yang terkorban dalam kejadian 11 September. Apakah? Kalau begitu, mari membakar rumah rumah pemimpin AS, askar askar AS atas kematian para syuhada di Iraq yang diserang tanpa belas kasihan. Kematian yang berkali kali ganda ramainya berbanding kejadian 11 September tu. Berapa ramai nyawa para syuhada yang terkorban di Palestin? Kejadian ini bakal berlaku bertempat di sebuah gereja di Gainsville, Flo. Amerika, diketuai oleh seorang pederi (laknat ke atas kamu)

Semua pemimpin agama di US khabarnya menentang keras aktiviti ini. Semalam, bila tengok berita, aku sempat melihat pemimipin Jews sedang berucap. *thinking*. Wallahu'alam.. ALLAH saja yang Maha Mengetahui.

Lindungi kami ya ALLAH..
Lindungilah akidah kami..
Iman kami..
Jangan kau palingkan kami dari kebenaran..
Semoga hati ini tetap dijalanMU..
Selamatkan kitab kami..
Lindungilah peninggalan Rasul kami, Muhammad SAW..
Janganlah KAU izinkan mereka mempengapakan QalamMu ya ALLAH..
Amin..

Lihat Sini


Yang tersangat Heklas
AraWani

Sunday, September 5, 2010

.::Lelaki dan Kebolehan Menjadi Imam. Adakah?::.

 040910 (Sabtu)


Salam Alikh. Ahahaha.. (tiba tiba saja gelak) Ok ok. Sekarang ini malam sudah larut. 5 minit lagi ke pukul 12 tengah malam. Baru dapat online hasil ehsan hadek. Thanks ya hadek ku.

Sebenarnya, aku ketiadaan ilham untuk mengepost entry. Tapi.... Tapinya. Ketika sedang sabar menunggu satu satu page untuk loading (memandangkan internet adalah berkelajuan tahap siput sedut), mataku tertarik dengan satu tajuk. Dari perempuan untuk lelaki, yang mana ianya ditulis oleh seorang lelaki. Iya.. Lelaki..

Buat yang malas untuk mengelik, secara ringkasnya, topik itu membicarakan tentang sifat lelaki dalam masyarakat kita yang memilih wanita untuk dijadikan suri yang mana ciri cirinya, harus pandai memasak. Sedangkan, diri sendiri itu, bolehkah, atau mampukah cukup sekadar menjadi imam kepada keluarganya? Iyalah, mahu pasangan yang terbaek dari ladang, tapi diri itu sudah cukup baekkah?

Iyakan? Masih adakah golongan lelaki zaman sekarang yang mampu untuk menjadi imam kepada keluarganya? Hihihi.. Yang golongan IMAM MUDA astro oasis tuh, jangan kira lah ya. Yang itu sudah memang terbukti. Oh ya, aku minat IMAM MUDA ARAN. Hahaha..(Tiba tiba pulak memberi tahu kan?)

Okay okay. Setakat ini saja dulu ya.. Mahu berdoa semoga dipertemukan dengan jodoh yang baek baek seperti imam muda aran. Yang boleh menjadi imam untuk aku dan bakal anak anak kami. Ecececece... *shy* Amin. Gurau la.. gurau. Kalian jangan la marah.. Tiada maknanya Imam Muda Aran mahu dekat  aku ni ha..

Hahahaha.. Ok, bye!

Ada lagi kah lelaki sebegini zaman sekrang ni ya?

Yang tersangat Heklas
AraWani