Pages

.:: S A H A B A T ::.

tabung

Monday, January 31, 2011

.::Tutorial Link Kaler Kaler::.

Salam Alaikh..

Aih, senangnya dalam hati kalau beristeri tiga! Eyp. Hait! Awas. Jangan coba coba. Senang hati sekarang ini. Ahkak dan Ahbang ipar dari kehel balik.. Ahbang dari seghawak balit. Aih. Hepi tau. Yang penting kita hepi.. Hepi! Hepi! Yang penting kita hepi! *nyanyi*

Hari ini tambah satu lagi ilmu hitam. Eyp! Ilmu blogging okeh. Ilmu for this day ialah.. Link warna warni. O yeah! Warna warni lagi ceria tau.. Miaww~~~

APA? Tutorial nya? Ha, ini linknya. Belog MIEY AZILA. See! Dia kaler kaler kan? Hahahaha. Letaklah penunjuk di situ lama lama pliss. I loike tengok kaler kaler. *bermuka kucing* Sila kelik beliau untuk keterang lebih lanjut yah..

Bebeh DL, sekali lagi i maju. HahHAhahahah~~

Friday, January 28, 2011

.::Lets Menangis Terharu::.



Satu, dua, tiga!

Wuwuwuwuwuw~~~~ *laphingus*

Sedih betul bideo nih. Buat aku menagis tersedu sedu. Masih adas rupanya lelaki berperangai setia dan tidak bertindak menginggalkan ahwek dikala ahwek sudah terketaq ketaq akibat kemalangan. Terharu kan? terharu betul...*nangis lagi*

Lagu dia pun aku feveret habes. Ha.. Aku tau. Ini LINK kalau korang mahu download yah.. Daripada The Script-Break Even.

Lelaki ini, bernama Chris Medina, berumur 26 tahun sudah bertunang dan sangat setia. Ya TUHAN.. Tolong temukan aku dengan insan seperti ini.

Ah, okeh. Mau cari tisu. ISK ISK!

p/s:Mesti ahwek dia superb gila sampai bf dia langsung tidak boleh tinggalkan dia.

.::Kakak Jahat!::.

Salam Alaikh..=)

Ingat lagi post yang ini? KLIK. Kakak tuh memang jahat. Alkisahnya, hari ini memang sangat kurang orang di ofis.Pagi pagi aku hanya mengular sambil blogwalking sampai haus.

Bila tiba tengahari, kakak P balik dari outstation. Kakak P, Encik H dan Makcik Y duduk berborak borak di bahagian tengah opis.

*draft*

Orait, sambung cerita. Semalam, dok mereka berborak, aku malas join. Layan blog lagi syiok. Tapi telinga masih terdengar isi cerita perbincangan mereka. Biasalah, hal hal ibu bapa. Susu anak mahal, belanja sekolah besar dan sekian sekian. Aku memanglah malas join sebab aku belum beranak. Thihi. Sudah beranak karang baru boleh jadi korum. Lama lama, masuk kes kakak S. Secara jujurnya, opis ini berpuak. Ada beberapa pihak yang tidak bertegur sapa. *gelenggeleng* Semuanya berpunca dari kakak S si mulut jahat.

Haruslah ingat kawan kawan, apa yang kita buat dekat orang, akan balik ke kita semula. Sekecil kecil perbuatan, yakin lah, akan ada balasannya. Macam yang kakak S nih buat. Memecah belah umat, sekarang dia kurang berteman. Kurang berteman satu, nama pun sudah buruk seburuk kain pengelap. Teman stay just teman. Bukan sahabat. Kasihan.

Kalau pertama kali bersua, kakak ini sangat baik. Sangat. Kata kata lembut, sopan. Kau lah yang paling baik, paling pandai oleh kata katanya. Peramah. Haih, pendek kata, memang dia sangat baiklah. Tapi rupanya....


Google

Aku yang sekadar budak praktikal ini pun terkena tempias. Hari di mana kakak S ni burukkan teman sekerjanya ke aku memang aku sudah remind diri aku untuk stay away dari ini orang. Bahaya. Bukan orangnya untuk boleh dibuat kawan. Semua orang buruk, semua orang tidak bagus. Dia saja yang bagus. Yang lagi haru, dia umpat aku. Katanya aku ini budak pointer rendah. HAHAHAHA. Memang pun kak. Tapi rasanya, tidak menyusahkan kakak pun kalau aku berpointer rendah. Kakak still boleh makan bukan? Still dapat gaji.. Still bernafas di bumi TUHAN ni. Pelik betul perangai kakak ni. Lagi serius, hal rumahtangga dia dengan suami, mak mentua semua dia cerita. Eh. Itu kan hal paling sulit bagi si isteri? Bukankah tugas isteri menjaga maruah suami kala suami berpergian? Ini tidak, semua benda diceritanya. Aku hanya mampu GULP! Opss. Bahaya!

Tapi biarlah. ALLAH itu maha adil kan? Biarkan saja. Malas mahu kesah.

p/s: Nyanyi lagi timberland lagi best.

Thursday, January 27, 2011

.::Story About Her::.

Salam Alaikh.

Hari ini menggunakan kata ganti nama diri yang lebih sopan iaitu 'saya'. Ini demi mengikut format subjek Bahasa Melayu jenis karangan darjah enam yang bertajuk 'Nenek Saya'.

Ok. 1 2 3 mula!

Emak saya mempunyai emak. Emak kepada emak saya merupakan nenek saya. Nenek saya bernama Arfah (memang nama sebenar). Nenek saya dilahirkan pada tahun 1937. Sekarang nenek saya berumur lebih kurang *pici kekleter* 64 tahun. Beza 40 tahun dari umur saya yang saya juga merasakan sudah agak tua.

Nenek saya sekarang merupakan ibu tunggal memandangkan arwah atuk saya sudah meninggal dunia lebih kurang 4 tahun yang lalu. Sila lah sedekahkan al-Fatihah untuk arwah atuk saya dan juga untuk arwah arwah yang telah kembali kepada pencipta sekalian alam yakni ALLAH swt. Arwah atuk saya seorang yang macho semasa riwayatnya. Tidak banyak cakap, dan cukup berilmu pada pandangan saya. Punya buku agama yang banyak. Yang lebih mengamazingkan, arwah atuk saya tidak seperti kebanyakan atuk atuk yang seusia dengannya. Arwah tidak rabun, malah tahap pendengaran arwah cukup peka. Cucu cucu arwah lagi rabun, lagi pekak badak berbanding arwah. Kadang, bila kami lepaking di bawah rumah secara berjemaah dan hp berbunyi di atas, arwah deluan catch bunyi berbanding kami, cucu cucu arwah yang muda belia remaja. Memanglah malu, tapi kami buat dontknow saja. Tidak banyak cakap. Eh, saya sudah tulis tadi kan? Tidak mengapalah, saya memang suka tulis dua kali. Cukuplah bercerita pasal arwah atuk saya, sebab tiba tiba saya terasa ingin menangis. *tarik nafas dalamdalam* Saya rindukan arwah........*sebak*

Tapi sebenarnya karangan ini bertajuk 'nenek saya'. Jadi biarkan saya meneruskan penulisan warkah ini mengenai nenek saya. Saya sayangkan nenek saya. Saya sayang sangat dekat nenek saya. Nenek saya orangnya banyak cakap. Kurang cool macam arwah atuk saya. Dan agak lawak. Nenek saya mempunyai 7 orang anak dan emak saya merupakan anak yang pertama.

Masa muda nenek saya adalah agak susah. nenek saya membesarkan emak saya dan adik beradik emak saya iaitu makcik makcik dan pakcik saya dengan keadaan yang serba daif. Tapi syukurlah, sekarang nenek saya sudah ada rumah sendiri, yang dibina di atas tanahnya dan menguasahakan dusun buah buahan. Tempat kami berkumpul di hari raya. Dan hujung hujung minggu. Bagi kami, tiada istilah balik kampung sebab rumah saya dan nenek saya hanya 2 minit perjalanan.

Semalam, semasa bapak saya datang jemput saya, nenek saya ikut sekali. Katanya mau spend saya makan. Disuruh pilih samada makan nasi lalap atau KFC. Mestilah saya pilih nasi lalap. Lagipun kalau KFC lama betul mau menunggu. Kesian nanti adik saya menunggu untuk diambil dari sekolah. Nenek saya sekarang berhati sangat sensitip. Sekejap saja boleh menangis. Lebih lebih lagi bila nenek tengoko kami semua sudah BESAR. Bukan saja besar dari segi umur, dari segi saiz juga. Ya, saya memang berazam untuk diet selepas ini.

Cuma saya sedih tengok nenek saya. Nenek sudah tidak berapa sihat. Dan sejak dua menjak ini, nenek saya berkelakuan agak pelik. Bermalam di rumah anak anaknya secara bergilir gilir which is jangan harap nenek mahu buat begini waktu dulu dulu. Sayang mahu tinggalkan rumah. Tiada orang jaga katanya. Padahal makcik saya yang kedua bongsu ada jaga rumah kalau nenek berjalan. Nenek beli sejadah banyak banyak untuk disedekahkan ke masjid.

Serius, kadang saya rasa macam... Eh. Tidak mahu tulis. Saya takut. Janganlah. Mungkin saya yang berfikir bukan bukan. *nangis*

Mestilah bukan gambar nenek saya. Ini ihsan google.
p/s: Moga ALLAH beri kesihatan kepada nenek saya. Amin.

Wednesday, January 26, 2011

.::Tutorial Letak Gambar Pada Tajuk Posting::.

Salam Alaikh.

Haha. See See. My blog ada mekap sket. Sket saja lah. Banyak sangat ngeri pulak kejadiannya. Ye dop? Sedangkan tengok perempuan mekap lebih lebih pun kita rimas, apa lagi blog mekap lebih. Lagilah rimas! Ish ish. Budak budak zaman sekarang ni memang advance. *tibatiba*

Ha.. Iya. Aku belajar ini dari budak ini lah. BITTERSWEET LIFE. Kitorang punya teddy bear sama. Kaler pink. Eh, ada kah? Ada aku tanya? Ok fine.

Kalau kalian mahu tahu tutorial meletak piccy pada tajuk posting, sila lah menjengah ke blog beliau. Tapi yang aku try buat ni, apsal tiba tiba tiada piccy? Tadi ada tau. Cuma aku bedah sikit coding dia. Tukar kaler garisan dari pink ke kaler soklat sket. Yalah, aku bukan gegurl. Jenis gadis suka pink. Aku cool okeh. Rock. *pegang gitar* Habis kenapa aku ada teddy bear kaler pink? Ex aku belikan. Tiada ku suruh dia beli kaler pink okeh. Dia beli saat tercabar. Tuh yang terbeli kaler pink. As ex ahwek yang bersopan dan menjaga hati, aku relakan saja..... Baik kan? Tapi sudah kena dump! *cry*

SOT!

Oklah. Cukup itu saja perkongsian untuk hari ini. Bebeh DeathLover, I maju selangkah.

Tuesday, January 25, 2011

.::Siapakah Anda? Lets Berfikir...::.

Salam Alaikh.

Ah. Penatnya nanges sejak semalam. Haha. Tipu lah. Mana ada nangis sampai sehari semalam. Tipu betul. Oh. Sedang berjalan jalan cari ilmu ke blog blog orang, aku terjumpa ini artikel. Dari blog gadis manis ni. MISS NURIZ. Ehhe. Semoga ada manfaatnya. Baca, jangan tengok saja.




Siapakah orang yang sombong?

Orang yg sombong adalah orang yg diberi peluang menikmati kehidupan tp mereka tdk mahu sujud kpd yang menjadikan kehidupan itu iaitu Allah S.W.T, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yg ada di bumi dan langit kpd TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri..

Siapakah orang yang telah mati hatinya?

Orang yg telah mati hatinya adalah orang yg diberi petunjuk melalui ayat-ayat Al-Quran, Hadith dan cerita-cerita kebaikan namun mereka tidak merasai apa-apa kesan di dalam jiwa untuk bertaubat..

Siapakah orang yang dungu?

Orang yg dungu adalah orang yg tdk mahu beribadah tp menyangka bahawa Tuhan tdk akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dgn kemaksiatannya..

Siapakah orang yang kuat?

Orang yg kuat adalah orang yg dapat menahan kemarahannya ketika ia dalam kemarahan..

Siapakah orang yang lemah?

Orang yang lemah adalah orang yg melihat akan kemaksiatan di depan matanya tp tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu..

Siapakah orang yang bakhil?

Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yg berat lidahnya untuk membaca selawat ke atas junjungan Rasulullah S.A.W..

Siapakah orang yang buta?

Orang yg buta adalah orang yg tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al-Quran dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya..

Siapakah orang yang tuli?

Orang yg tuli adalah orang yg diberi nasihat dan pengajaran yg baik namun tdk diendahkannya..

Siapakah orang yang sibuk?

Orang yg sibuk adalah orang yg tdk mengambil berat akan waktu solatnya seolah olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s..

Siapakah orang yang manis senyumannya?

Orang yg mempunyai senyuman yg manis adalah orang yg ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun.." serta berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini".. sambil mengukir senyuman..

Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?

Orang yg menangis airmata mutiara adalah orang-orang yg sedang bersendiri sambil mengagumi kebesaran Allah S.W.T dan menginsafi segala dosa-dosanya yg telah lalu sehingga mengalir airmata sesalnya..

Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yg bersyukur dengan apa yang dimiliki selama ini dan tdk tamak atau haloba dgn kenikmatan dunia yg sementara ini..

Siapakah orang yg miskin?

Orang yg miskin adalah orang yg sentiasa tdk puas dengan nikmat yg ada dan sentiasa berusaha mengejar harta dlm kehidupannya..

Siapakah orang yang pandai?

Orang yg pandai adalah orang yang bersiap-siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini hanyalah sementara cuma sedang akhirat kekal selama-lamanya..

Siapakah orang yang bodoh?

Orang yg bodoh adalah orang yg beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan..

Siapakah orang yang maju dalam hidupnya?

Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang senantiasa mempertingkatkan ilmu agamanya..

Siapakah orang yang mundur hidupnya?

Orang yg mundur dalam hidupnya adalah orang yg tidak pernah mempedulikan akan halal dan haramnya sesuatu perkara itu..

Siapakah orang yang gila?

Orang yang gila itu adalah orang yang meninggalkan sembahyang dgn sengaja sedangkan hanya dua syarat sahaja yg memperbolehkan seseorang itu meninggalkan sembahyang, pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya..

Siapakah orang yang rugi?

Orang yg rugi adalah orang yg sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan..

Siapakah orang yang selalu ditipu?

Orang yg selalu ditipu adalah orang muda yg menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua..

Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yg paling cantik adalah orang yg mempunyai akhlak yg baik..

Siapakah orang yang mempunyai rumah yg paling luas?

Orang yg mempunyai rumah yg paling luas adalah orang yg mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang..

Siapakah orang yang mempunyai rumah yg sempit lagi dihimpit?

Orang yg mempunyai rumah yg sempit adalah orang yg mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya..

Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yg mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Siapakah orang yang tidak berakal?

Orang yg tidak berakal adalah orang-orang yg menghuni neraka kelak kerana sekiranya mereka di dunia dahulu menggunakan akal mereka dgn berfikir bahawa neraka itu tempat azab dan siksa, tentu sekali mereka tidak akan melakukan perkara-perkara yg dimurkai Allah sehingga menjerumuskan mereka ke lembah neraka..





Maka, aku berfikir? Aku ini yang mana ya?

Monday, January 24, 2011

.::Nangis Dua kali::.

Salam Alaikh.

Sedang menghonline. Jalan jalan sampai penat ke blog orang, tiba tiba..

Tenet tenet tenet.. Laalalalala..

Assume saja. Itu bunyi hape aku okeh. Stop stop. Jangan gelak!

'Halooo... Kak Ra, Kak Ra suda makan ka?'
'Ha? Belom belom. Kenapa?'
'Aku di restoran sekian sekian ni. Datanglah sini'
'Ah? Haa.. Okeh okeh'

Eh. Adik aku kol. Dalam hati sudah berbaur terharu. Biar betul adik aku nih. Eh eh. Mo nangis la sekejap. Isk isk isk. Huuu~~
Bertuah betul ada adik yang sudah gaji ni. *lap idong*
Adik aku bukan keja best best pun. Driver van saja. Sementara tunggu job yang lebih stabil. Daripada dok menggorila di rumah. Baiklah beliau kerja mencari nafkah. Bawa orang kilang. Boleh lah dapat dalam RM500++ kot. Eh? Ha.. Yalah kot. Tidak pasti.

Rupanya dia tengah update antivirus laptopnya. Adik aku yang sorang ni memang. Sangat menjaga barang barang kepunyaannya. Sejak semalam lagi risau antivirus tidak berupdate. Kalau haku.. Hahaha. Kalau dapat berhapdate, dapatlah. Kalau tidak, memang tidaklah sampai seribu tahun pun. Kadang rimas, aku uninstall lagi adalah. Keji!

Tengah makan makan. Tiba tiba ada pakcik tua ketuk meja seblah kuat kuat. Ketuk ketuk kuat kuat. eh, pakcik ni kenapa? Bila orang unlayan dia, dia ketuk meja lagi. Ketuk ketuk, pelayan datang, ropanya pakcik tuh bisu~~
Hu~~ Kesian. Mo nangis lagi tengok pakcik tuh. Tua okeh. Bila tengok dia makan pun, bergenang airmata. Dengan beg besar besar dekat tepi dia. Dari mana la agaknya pakcik ni. Mana anak pakcik ni? Eyh. Asik mahu menangis saja hari ini.

Oklah, mahu sambung nangis kejap.

p/s : Syukur dengan apa yang ada.

.::Mencari 5 Perkara::.

Salam Alaikh.

Sebenarnya banyak benda mahu diceritakan di sini, tapi memandangkan aku kekeringan ayat, maka aku lebih suka share dengan yang ini.

Syaqiq Al- Balhi berkata ' aku mencari 5 perkara dan aku mendapatkannya dalam 5 perkara juga '


1- Aku mencari berkat dalam rezeki, aku dapatkannya dalam SOLAT DHUHA
2- Aku mencari lampu untuk menerangi kubur,dan aku dapatkannya di dalam SOLAT MALAM
3- Aku mencari persediaan untuk menjawab soalan mungkar dan nakir, aku dapatkannya di dalam MEMBACA AL-QURAN
4- Aku mencari tongkat sebagai alat menyeberangi titian shiratal mustaqim, aku dapatkannya di dalam PUASA DAN SEDEQAH
5- Aku mencari perlindungan di bawah arasy, aku dapatkannya didalam BERIBADAH DI TEMPAT SUNYI
Mudah mudahan kita dapat faedah dengan perkongsian yang ini.

p/s : Carilah 5 perkara ini.

Friday, January 21, 2011

.::Mati, Motivasi Paling Hebat::.

Salam Alaikh.

Hari ini cuma ingin berkongsi. Ambil dari blog PERJALANAN MENTAFSIR KEHIDUPAN. Semoga ada manfaatnya. Ih, takuttttt....



TANDA-TANDA KEMATIAN UNTUK ORANG ISLAM

Apabila tajuk ini dihuraikan maka ramai dikalangan kita sukar untuk membaca disebabkan ketakutkan penghuraian ini akhirnya MATI.

Firman Allah SWT;

Bermaksud;

“Bagaimana kamu kufur (ingkar) dengan Allah dan adalah kamu itu mati maka kamu dihidupkan, kemudian kamu dimatikan kemudian kamu dihidupkan kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan”

(Surah Al-Baqarah : Ayat 28)

Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud Cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.

Rasulallah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada

keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.

Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.

Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.

Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan :

Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya.

Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.

Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.

Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda Akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.

Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

PENUTUP

Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orang-orang yang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.

Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT yang Maha Berkuasa lagi Maha Pemurah lagi maha mengasihani maka diriwatkan bahawa tarikh Mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa iaitu samada doa dari kita sendiri ataupun doa dari orang lain.

Namun ianya adalah ketentuan Allah SWT semata-mata.

Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhaan Allah SWT samada di dunia mahupun akhirat.

Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah SWT dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

WALLAHUA`LAM

 
Eish. Ngeri kan? Mudah mudahan kita menjadi salah seorang yang sedar akan petanda kematian. Amin.

Thursday, January 20, 2011

.::Durjana Punya Lelaki!::.

Saya petik:

[SH] DUNGUN – Dia sepatutnya menjadi pelindung ahli keluarga, namun disebabkan nafsu syaitan menguasai diri, seorang lelaki durjana sanggup menjadikan anak tirinya sebagai hamba seks.

Perbuatan yang disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan itu dipercayai berlaku lebih 20 kali sejak awal hingga hujung tahun 2010 ketika mangsa bersendirian dengan suspek.

Suspek yang menjadi bapa tiri mangsa sejak beberapa tahun lalu itu mula bertindak berani melakukan perbuatan terkutuk dengan anak tirinya yang berusia 15 tahun itu setelah mangsa dikatakan takut untuk membongkarkan perbuatan durjana bapa tirinya kerana bimbang dengan sikap panas baran suspek yang bekerja sebagai pengawal keselamatan itu.

Lelaki durjana itu dipercayai memperkosa pelajar Tingkatan Tiga di salah sebuah sekolah menengah di Dungun itu di beberapa lokasi termasuk dalam bilik, bahagian dapur rumah mangsa, tandas sekolah, dalam kereta dan kawasan semak.

Suspek juga dikatakan bijak menyembunyikan perbuatan itu dengan berpura-pura bertingkah laku baik di hadapan isterinya yang juga ibu kepada mangsa.

Dalam satu kejadian, suspek dikatakan mengambil kesempatan memperkosa mangsa dalam tandas sekolah rendah di tempat kerjanya.

Selain itu, suspek yang sering membawa mangsa bersiar-siar juga difahamkan turut mengambil kesempatan merogol anak tirinya dalam kereta di tepi pantai peranginan Teluk Lipat.

Selain merogol, suspek juga dikatakan pernah mengadakan hubungan seks songsang dengan meliwat mangsa yang bakal menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) itu.

Setelah puas berdepan dengan tekanan emosi dan tidak tahan dengan suspek yang ‘bernafsu syaitan’, akhirnya mangsa bertindak berani untuk membongkarkan rahsia tersebut dengan bercerita perbuatan bapa tiri kepada ibunya sebelum satu laporan polis di buat di Balai Polis Dungun, petang kelmarin.

Berikutan itu, suspek ditahan di tempat kerjanya di pos pengawal Sekolah Kebangsaan (SK) Batu 48 kira-kira jam 10.15 malam semalam.

Hasil siasatan awal polis mendapati, suspek yang tinggal di Kampung Padang Jambu Dungun itu dipercayai turut gemar menonton video lucah melalui telefon bimbit selain jarang mengadakan hubungan kelamin dengan isterinya dengan alasan isterinya berpenyakit kencing manis, namun sebenar dia telahpun mendapat habuan anak dara sunti yang juga anak perempuan kepada isterinya itu.

Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dah-lan Mohd Noor mengesahkan kes terbabit dan suspek yang berusia 36 kini ditahan reman tujuh hari untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan, jika sabit kesalahan boleh membawa hukuman minimum enam hingga 20 tahun maksimum dan sebatan.

P/s: Lahanat!
Memanglah durjana. Potong saja anu lelaki begini. Biar hilang keinginan terus. Dem! Kredited to DUNIACACAMARBA

.::Lawak Adult::.

Salam Alaikh.

Ngeri betul abang di ofis aku ni. Hari hari buat lawak dewasa. Kalau bukan aku mangsanya, memanglah tidak aku kesah kan. Tapi kali ini memanglah rimas. Memandangkan aku ini gadis yang penyabar orangnya? Eh, memang penyabar la. Kalau bukan penyabar, agaknya sudah lama abang itu tercium tapak kasut aku ni.

'Emm.. Chanteknya body budak nih..'

'Harumnya...' (Sambil menghidu tudung dengan jarak dekat)

Siryes. Ini bukan pujian. Ini haruslah di namakan gangguan!

Eh eh. Maen maen jugak, jangan melampau okeh. Setahu aku, memakai baju kurung bukanlah seksi kan? Seksi ka wahai para lelaki? Harus berpakaian bagaimana lagi supaya wanita wanita ini selamat dari pandangan buas kalian?

Dem! Dem!

Ikutkan napsu amarah, malas kau mahu turun ke pejabat ni. Memang mendatangkan ketakutan tahap gaban. Serangan mental dan kadang kadang fizikal. Oh, tidak!
padan muka!

p/s : Hidup ini memang menakutkan bagi perempuan.

Wednesday, January 19, 2011

.::Blogger Penipu!::.

Salam Alaikh.

Eh. Cuba tengok sebelah. Kanan. Bawah sket. Haah.. Aku tukar cbox ke shoutmix.(Muka Bangga)

Sumanya gara gara keberanian pendekar berkuda membongkar aktiviti aktiviti jenayah blogger yang unresponsible. Eh, adakah word unresponsible? Ha? Tiada? Ada aku kesah? Padahal sedikit malu di situ.

Patutlah kadang kadang heran betul dengan beberapa makhluk blogger ni yang sudi datang blog aku yang memanglah tidak seberapa pun kan (tiba tiba rasa kurang keyakinan diri) datang ulang alik asik asik nama dia saja yang ada di cbox itu. Eh, heran betul. Rupa rupanya, mereka bukan datang betul betul. Cumalah menggunakan mesin auto penghantar mesej. Memanglah mahu merajuk kalau begini kan. Ah, terus unfollow. Eh, aku belum follow pun. Bahahaha!

Ha, kalau mahu tahu cara supaya tidak menjadi mangsa tipah tertipu lagi, boleh la melawat blog pendekar tu. Cukuplah menuntut ilmu blogging dari pendekar. Mana tahu boleh bertambah duit nuffnang. Kan?

p/s: Jujur la dalam berblogging.

Monday, January 17, 2011

.::MENYEPAK GAY DI PINTU SYURGA!::.

(Amaran: 18SX+18SG: Entry ini untuk Gay sahaja, penulis tidak bertanggung jawab bagi mereka yang bukan gay membaca lalu salah faham, terutama bagi yang slow, dan bagi yang nak baca, sila baca sampai habis)




Siapa antara korang?, yang dulu adalah seorang perokok tegar, kuat gila hisap rokok, satu kotak minima sehari, tapi sekarang dah berhenti.., siapa?



Atau siapa antara korang?, yang dulu adalah seorang pelancap tegar, kuat gila melancap, sampai pancut air mani darah, kemudian dah berhenti, siapa?



Atau siapa antara korang, yang dulu adalah seorang kaki betina, walhal kaki korang sebenarnya jantan tapi maksud aku, korang adalah suka berzina, siap buang anak lagi, kemudian dah berhenti, siapa?



Atau mudah sikit, Siapa antara korang, yang dulu adalah seorang kaki skodeng, kuat gila berskodeng, kemudian dah berhenti,



Siapa?



Kepada mereka-mereka yang aku maksudkan di atas, tentu korang telah melalui pengalaman getir untuk berhenti lakukan semua itu, bukan?, pengalaman yang sulit untuk di kongsikan, sungguh bersusah payah, ‘mujahadah’ kata orang arab, “be in the hot soup’ kata orang putih..



Namun, Merujuk kepada hadith riwayat Al Bukhari, iaitu:



“Allah tidak menurunkan penyakit kecuali Allah menurunkan ubat untuknya”.



Dan juga hadith lain yang bermaksud lebih kurang “semua penyakit boleh di ubati kecuali jadi mayat” maka korang akhirnya berjaya jugak untuk SEMBUH sepenuhnya, 100% sembuh! Alhamdulillah!



Yang mana membuatkan mereka yang dah berhenti merokok tak boleh lagi tercium asap rokok, terus batuk berdarah.., yang suka melancap akan rasa loya bila terpandang kemaluan sendiri, yang suka berzina akan menangis bila melihat anak gadis berpelesaran.., yang suka mengintai akan rasa diri selalu di perhatikan.., begitu lebih kurang…



Namun!, simpan sahaja pengalaman berhenti korang semua dalam poket masing masing, tak perlu bersusah payah berkongsi di sini, sebab aku simpan soalan ini hanya kepada seorang sahaja.. iaitu..



Siapa antara korang?, yang dulu adalah seorang lelaki GAY, suka main belakang, tapi sekarang dah berhenti.., siapa?



Jika ada, tolong ceritakan pengalaman anda berhenti daripada GAY, bagaimana anda bermujahadah, atau apa kaedah yang anda lakukan sehingga sembuh…



Bagi yang tak tahu, Gay merujuk kepada pelaku Homoseksual, atau "hubungan sama jantina" atau nak lebih faham “hubungan luar tabie” atau “liwat”, atau senang lagi nak faham, “memasukkan kemaluan lalaki melalui lubang dubur lelaki juga”…



Jadi, soalan ini, telah aku tanya dalam blog keretamayat sejak tahun 2008 lagi, namun sehingga kini, tiada seorangpun yang sudi berkongsi pengalaman berhenti jadi gay..



Adakah mereka semua telah tinggal di neraka yang membuatkan mereka gagal berkongsi suka duka di sini?



Adakah?



Lalu aku terkenang zaman muda muda dulu, ketika beribu ribu ekor kambing biri biri sedang makan rumput di pergunungan Brokeback Mountain, dari jauh, kelihatan dua pemuda Cowboy sedang berkhemah.., kemudian mereka melakukan angkara durjana berkenaan “Things We Don't Speak Of”…



Namun, babak di atas tak de kena mengena, kerana di garisan Khatulistiwa, di sebuah asrama, kelihatan seorang aku sedang tidur dalam keadaan yang cukup menghairahkan semua gay, lalu salah seorang dari mereka telah membuka seluar aku yang buat aku terjaga, sebelum “Things We Don't Speak Of” berlaku, terus aku menyepak lelaki gay itu, dan beliau terkejut kerana aku dah tahu rahsia beliau, lalu pujuk aku dengan tangisan agar tidak menceritakan pada sesiapapun akan rahsia nafsu pelik beliau dan berjanji akan menjadi gay yang bertaubat.



Akupun meraba punggungku, takut takut ada air mani ke apa, alhamdulillah, aku masih teruna, lalu beliaupun berlalu dengan penuh malu… dan menjadi gay beriman, mudah mudahan…



Di luar asrama, kelihatan sepohon pokok yang baru nak membesar, tak lama kemudian, pohon itu mulai membesar, daunnya mulai lebat, lepas tu berbuah, kemudian, buah di petik orang, lepas tu berbuah lagi, di petik lagi, juga sesekali bergoyang dipukul ribut, kadang kadang buahnya buruk lalu jatuh, juga di timpa hujan, dan angin kencang, kini, tak lama kemudian, daun daunpun mulai berguguran, dan lepas tu, tiada daun lagi, hanya ranting ranting yang tinggal, akhirnya di tebang JKR..



Ops!, prosa di atas adalah kesan khas cinematography bagi menggambarkan masa yang telah berlalu selama 15 tahun.



Ok, 15 tahun kemudian..



Sejak tulis blog keretamayat, Aku terima banyak email, termasuklah dari gay yang mengadu masalah macam mana nak berhenti..



Terkini:



“Bro, Aku terpaksa create email ini untuk meluahkan masalah yang paling besar dalam hidup aku, aku tak tahu, kenapa aku jadi begini, iaitu aku tak terangsang tengok perempuan, tapi aku terangsang tengok kaum sendiri, (lelaki). Aku cuba kawal, baca Al quran, solat, dan ikut nasihat macam bro selalu tulis, “perasan sibuk”. Tapi masalahnya Bro, Aku berkawan dengan lelaki, belajar dengan mereka, pergi kelas sama sama, main game bersama, tidurpun bersama mereka, dan bila mereka tidur pakai kain pelikat tak pakai baju dan terselak nampak paha, aku tak tahan bro, nafsu aku naik, aku lepaskan dengan melancap, aku masih waras, tak pernah cari gay untuk melepaskan nafsu, jadi macam mana ni bro, baca Al quran, puasa, tapi hari hari bersentuh dengan lelaki.., terangsang bro., tolong!”



Jawapan:-



Pening kepala pakcik dengan masalah gay ni, pakcik takde pengalaman, dan pakcik pelik macam mana dalam dunia ni, ada orang lelaki yang tak stim tengok perempuan.., maksud kamu, tengok kareena kapoor menari pakai Sari,, pun kamu tak stim?



(garu garu kepala)



Terlebih dahulu, pakcik nak bagitahu, adalah sangat merbahaya mintak tolong orang yang tak pernah ada pengalaman menjadi gay, akan cara atau kaedah nak berhenti…, tapi sebab dah banyak sangat email yang tanya, maka pakcik kena jawab jugak, maka, pakcik cuba adaptasi masalah korang dengan meng’Synchronization’kan saiz kasut pakcik (If I were in your shoes)



Tapi jangan gelak pulak, jika pendapat pakcik tak masuk akal…, dan jika salah dari konsep lelaki gay, tolong betulkan pakcik..



Sebelum itu, pakcik nak kongsi pengalaman pakcik sendirilah, bukan masalah gay, tapi adalah lebih kurang, yang mungkin dapat membantu semua gay yang ingin menjadi lelaki beriman di luar sana..



Ok, masa pakcik muda, pakcik mudah stim melihat orang perempuan, rasa nak berzina sajer.., lepas tu ada pulak amoi yang minat sama pakcik, korang tahulah, amoi pakai seluar pendek dan peha putih macam telur dikupas, rupa pulak ada iras-iras Maria Ozawa, meleleh air mazi pakcik dibuatnya, seksa sungguh..



Tapi pakcik orang islam, pakcik percaya Allah Maha Melihat, dan Allah sentiasa melihat pakcik, dan apa yang pakcik buat, akan dinilai oleh Allah, yang mana jika pakcik buat baik sebesar zarahpun, Allah akan balas, buat jahat sebesar zarahpun, juga Allah akan balas..

Pakcik percaya, api neraka sangat panas, dan azabnya sangat dahsyat..,



Jadi pakcik yang cuba belajar menjadi lelaki beriman di akhir zaman, melalui gaya pulang ke pangkal jalan, telah yakin bahawa, jika kita taat semua perintah Allah, ikut cara Rasullullah, maka pakcik akan masuk shurga, dan dalam syurga, mengikut Buznama, BOLEH MINTA APA SAHAJA.



Nak minum arak, boleh, nak bersetubuh siang malam dengan sejuta gadispun boleh! Nak berbogel ke sana sinipun boleh, tak nak solat, tak nak puasa dan tak nak pergi haji, pun boleh, pendek kata, memang semua kat shurga boleh.., dan Allah akan gandakan nafsu kita kat shurga sebanyak 70 kali ganda, dan nafsu kita akan dapat dipuaskan dalam shurga, ha ha ha!!



Maka dengan keyakinan macam tu, pakcik tahan semua nafsu gelora muda asmara pakcik, pakcik dah tak heran tengok amoi yang ada iras-iras Maria Ozawa tu, sebab bidadari sejuta kali ganda lagi best,



Bidadari mengikut hadith, sentiasa dara, umur 16-18 tahun, pakai baju seksi, anak mata bewarna warni, degupan jantungnay berbunyi “aku cinta padamu”., cukup pandai melayan lelaki, jika tersenyum, shurga akan bercahaya, jika meludah air liur ke dalam laut, maka laut akan menjadi manis seperti madu..,



Kan best!



Pakcik juga tak jelas tengok amoi yang ada iras-iras Maria Ozawa tu minum arak berbotol botol, sebab pakcik dalam shurga nanti akan minum arak satu empangan sungai,



Pakcik tak heran tengok orang kapir berpoya poya dalam dunia yang sementara, sebab mereka mati masuk neraka selamanya sedangkan pakcik bebas nak berbogel dalam shurga sampai bila bila, ha ha ha!



Tapi semua itu, nak kena sabar, nak kena tahan nafsu dulu, dan kena taat perintah Allah, ikut cara Rasullullah, tak lamapun, tak sampai kot 60 tahun umur pakcik, dan bila dah jadi mayat, insyAllah, ditakdirkan masuk shurga, ha! Bersetubuhlah pakcik di dalam shurga di hujung kelopak bunga gergasi selama 500 tahun untuk sekali projek, ha ha ha..



Maka jadilah pakcik lelaki yang beriman dan bertakwa, yang mana bila melihat Karenna Kapoor menari dan menyanyi sampai terselak sari, pakcik terus tundukkan pandangan sambil beristigfar lalu bayangkan kenikmatan di layan bidadari, yang jauh lebih jelita dari Maria Ozawa..



Pakcik juga akan selalu ingat mati, dan buat usaha agar menjadi mayat yang diredai Allah, biarlah ujian keingian berzina ini hanya diketahui oleh Allah dan pakcik.., semoga berita tentang bidadari, akan membuatkan pakcik lupa pada artis Bollywood dan Hollywood yang lain…



Mudah mudahan..



Jadi, balik kepada masalah gay, pakcik berpendapat, sekiranya, pakcik seorang gay, yang mana bila tengok Bangladesh potong rumput pun rasa stim, tengok Faizal Tahir jauh ke dalam kolam pun rasa teransang.., maka pakcik akan sabar, dan bentukkan keyakinnan bahawa, jika pakcik masuk shurga kelak, pakcik tak nak bidadari, tapi pakcik akan pilih bidadara, (pelayan lelaki) sebab dalam shurgakan boleh buat apa sahaja dan boleh mintak apa sahaja.., ha ha ha, maka jadilah pakcik lelaki gay yang beriman dan bertakwa, yang mana bila melihat artis Tomok menyanyi, pakcik terus tundukkan pandangan sambil beristigfar lalu bayangkan kenikmatan di layan bidadara, yang jauh lebih macho dari Maher Zain, woha!



Pakcikpun pernah dengar hadith, yang mana bila orang beriman jadi mayat, dalam kubur lagi akan ada lelaki kacak teman sebagai teman sebelum hari kiamat, best tu!



Maka, Pakcik akan selalu ingat mati, dan buat usaha agar menjadi mayat yang diredai Allah, biarlah ujian gay ini hanya diketahui oleh Allah dan pakcik.., semoga berita tentang bidadara, akan membuatkan pakcik lupa pada rakan rakan gay yang lain…



Mudah mudahan…



Baik, itulah jawapan pakcik kepada semua gay di luar sana, semoga korang sabar dengan ujian Allah, dan tahan nafsu, lalu menjadi lelaki beriman lagi bertakwa..



Tapi,Jangan pulak datang shurga aku, dan terangsang tengok aku, lalu request about Things We Don't Speak Of, aku terajang korang, aku tak kira!!



Woha!



Ps: Ketahuilah, apabila kita masuk shurga, kita akan menjadi lelaki sempurna, yang mana jika atas dunia kita mati pucuk, bila masuk shurga, kita akan jadi lelaki sempurna dengan kamaluan yang besar dan tegap menongkat langit, dan jika korang gay, bila masuk shurga, korang akan jadi lelaki sempurna yang tidak terangsang melihat bidadara, tapi cintamu hanyalah untuk bidadari…, pergh.., naik syekh dah aku ni!! About Things We Don't Speak Of, Hanya Allah yang tahu rahsianya menguji kamu dengan nafsu gay dan apakah belasannya untuk gay yang bertaubat.., Wallahu’lam.



Ps2: Setiap kali aku putus cinta, aku berasa geram pada kaum Sodom yang menolak tawaran Nabi Luth, betapa untungnya jika aku ada di zaman itu-Woha selaki lagi.
Memanglah best cara penghuraian. Oklah, mulai saat ini, kalau aku termenangis gara gara termerindu ex kapel, haruslah mengingati keindahan syurga supaya aku boleh bergembira semula. Amin.

Thanks to GREENAPLLE.

p/s:Syurga memang indah.

.::Senaman Kegel::.

Salam Alalikh!=)

Memanglah letih. Pagi pagi melakukan senaman aerobik bersama makcik sporting memang terbaek dari ladang. Apa lagi musik yang diguna pakai adalah lagu poco poco kebanggaan negara Indonesia sana. Berpeluh jugak lah keti.Sudalah beraerobik sekadar memakai baju kelawar berkain sarung. Terbatas langkah kan. Ehy, tiba tiba merasa lucu. HAHA.

Cuma, yang mahu aku kongsikan di sini bukan pasal senaman aerobik tu. Mesti semua orang sudah tahu apa itu aerobik kan. Tadi, after aerobik, nona itu ajar senaman kegel. Tahu ka apa itu senaman kegel? Jenisan senaman ini adalah sangat bagus untuk kaum hawa yah. Menguatkan sistem (uhuk uhuk) Eh. Apasal terbatuk? Sistem peranakan perempuan lah. Mengetatkan apa yang longgar di samping yang lagi best boleh membantu mengurangkan masalah tidak boleh mengawal air kencing. Sebenarnya senaman ini sesuai untuk wanita wanita yang sudah berkahwin. Tapi memanglah tidak salah kalau ahwek pun mahu melakukan senaman ini. Tiada yang marah. Jangan takut.

Disebabkan aku memang pemalas, maka, aku selitkan penulisan mengenai senaman kegel ini. Mahu lebih lanjut? Sila la google! *sombong*

Senaman Kegel

 Senaman Kegel adalah senaman yang bagus untuk setiap wanita terutamanya wanita yang telah berkahwin dan melahirkan anak. Bagaimanakah melakukannya?

Fungsi dan Faedah Senaman Kegel

mampu membantu mengatasi masalah seperti tidak boleh mengawal kencing{mosimage}mengurangkan kes peranakan turunmeningkatkan aliran darah ke uterus atau vaginameningkatkan kualiti hubungan kelaminmenguatkan otot vagina seterusnya memudahkan proses bersalin dan mengurangkan koyak pada perenium

Kaedah Asas (Permulaan)

Sewaktu membuang air kecil, buat kemutan bagi menghentikan aliran air kencing secara tiba-tiba

Tahan dan kira sehingga bilangan 10 sebelum melepaskan baki kencing seperti biasa

Otot pada pangkal rahim anda cukup kuat jika anda mampu menahan air kencing tanpa menggerakkan kaki.Untuk Pastikan Kaedah Anda Betul

Anda boleh memasukkan jari (yang telah dicuci bersih) ke dalam faraj dan cuba cengkam jari ini menggunakan faraj anda. Cengkaman ini lazimnya terasa pada bahagian pangkal jari saja.Otot punggung (otot gluteus), otot abdomen (terutama kawasan bawah pusat) dan otot paha seeloknya tidak dikemutkan pada waktu ini. Anda boleh meletakkan kedua tangan pada kawasan punggung dan abdomen serta peha bagi memastikan ia tidak mengeras sewaktu senaman kegel dilakukan.Senaman Yang Sempurna

Setelah kaedah anda betul, lakukannya ketika pundi kencing anda telah kosong (cara yang sama seolah-olah seperti menahan diri daripada membuang air kencing). Tabiat menahan kencing boleh menyebabkan masalah kencing tidak lawas.Anda boleh berdiri, duduk atau berbaring ketika melakukannya.Jangan menahan nafas ketika melakukannya.

Tahan otot selama kiraan 10-20 dan rehatkannya dengan kiraan 10-20 lagi sebanyak 4 setiap sesi. Lakukan 3 sesi sehari (pagi, petang dan malam).Jika masih tidak pasti kaedah yang betul, jangan malu berjumpa doktor untuk mendapatkan panduan.

Keberkesanan

Biasanya, kesannya senaman ini dapat dirasai dalam masa 2 hingga 3 bulan, jika dilakukan setiap hari.Keberkesanannya bergantung kepada kaedah yang betul dan ianya mestilah dilakukan secara konsisten. Berpantang adalah waktu terbaik untuk melakukan senaman Kegel kerana ia turut dibantu dengan kehadiran hormon yang banyak dalam badan. Bagaimanapun, ia tidak disarankan bagi wanita yang bersalin secara pembedahan atau terlalu banyak koyak pada vagina.Secara umumnya, senaman Kegel mampu mengembalikan 50 peratus kekuatan otot vagina, malah ada kes yang pulih 100 peratus. Bagaimanapun kejayaan ini berbeza antara individu mengikut tahap masalah masing-masing.
Salah satu cara. Eh, banyak cara tau senaman ni.
Harian MetroMayoclinic.com
Masalah Kawal Kencing,
Utusan Malaysia 

Lagi yang menarik senaman ni, tidak perlu ruang yang besar. Buat sambil tidur pun boleh saja. Eh? Buat sambil tidur? Nonsence!

O ya. Gara gara kejadian semalam, aku mengambil keputusan untuk kawin lambat. Kerana apa? Aih, tanggungjawab menjaga anak kecil memang boleh memengsankan disamping perlu kewarasan tahap dewa dewa. (Syukurlah belum ada boipren!)

p/s: Anak anak memang manja. Sabar saja lah...

Thursday, January 13, 2011

.::Kakak, Suda Suda La Mengumpat Tu Ya!::.

Salam Alaikh.

Pergaduhan yang melibatkan orang orang dewasa ni memang lah buruk kejadiannya. Ha.. Yalah yalah. Balik balik haku hapdate pasal kejadian yang berlaku di tempat aku praktikal ini saja kan. Tapi jujurnya, pergaduhan yang berlaku ini memanglah sangat menganggu fikiran dan perasaan. Lama lama boleh jadi mental kalau begini ni.

Memanglah buruk bila kau bergaduh dengan orang ini tapi kau ajak lagi orang lain untuk sama gaduhi orang yang kau bergaduh dengannya. Hari hari dengar kau menjaja keburukan orang yang kau gaduhi dengan cerita cerita yang aku anggap nonsense.

Cerita hanya bermula dengan punch kad. 2 minggu lalu. Sampai ke hari ini. Cukup lama okeh. Lagi yang haruslah aku tidak gemar, cukuplah kau seorang saja yang bergaduh dengan si polan, jangan lah pula kau meracuni orang lain untuk turut sama bergaduh dengan si polan tersebut. Apakehal la kau ni kak. Kau memang pengadu domba! Serius aku mula menyampah.

Seminggu sebelum kejadian punch kad, kita andaikan nama kakak pelaku kejaidan ini sebagai kakak S. Kakak S ini ada memburukkan kakak R dihadapan aku. Mungkin meluah perasaan aku kira. Tapi serius, ceritanya terbelok dari cerita sebenar. Mungkin dia tidak perasan yang aku juga berada dipejabat sewaktu sesi perdebatan mengenai loan pinjaman rumah. Kakak R menyebut 'Hanya orang gila jak yang mahu buat loan rumah dengan deposit seratus ribu tu kak'. Tapi bila si kakak S ini menceritakan semula, terus perkataan GILA tu bertukar menjadi BODOH. *geleng kepala* Macam macam umpatan lagi lah sehingga aku pening dan malas untuk berkata kata lagi.

Tapi bila dia bergaduh dengan Encik G, kakak R ini telah menjadi kawan-sehidup-semati-malah-akrab-tidak-kira-tempat.

Tidak lah aku kesah sangat kalau drama pergaduhan mereka ini hanya melibatkan mereka saja. Tapi serius menyusahkan aku apatah lagi aku ini hanya seorang budak praktikal yang inesen disamping rajin. Ehem. Rajin ok. Tapi ini kalau sudah menjadi orang tengah memanglah menyusahkan. Bila ada pesanan, kakak S ni selalu suruh sampaikan ke encik G. Serius. KAU BUAT AKU MENYAMPAH GILA.. ANNOYING KAKAK!

Bukan niat menyebelahi sesiapa, tapi aku benci pengumpat tegar yang bermuka muka. Depan kau diam diam, bila orang tuh lepas pintu saja terus laju mulut mengumpat. Get a life la kak.

Macam nilah


p/s : sekejap saja encik G keluar, terus la membahan. Siap panggil orang pula tu.

Wednesday, January 12, 2011

.::Testing!::.

Pergaduhan membawa kerugian yang nyata!
Ahha. Sila berbangga dengan blockquote versi baru. Terima kasih kepada cik DL kerana disebabkan beliau aku meniru perbuatan menghapdate blockquote ini. Spesel thanks to cik tomyam, eh, cik tom kerana tutorial yang sangat berguna ini. *terharu*
Salam Alikh..=) *mesra*

See. Bila ada smiley memang automatically kita merasa mesraaaaa...
Akibat mengikut kelas aku buru buru membeli masker okeh. Memang dasar perempuan. Katanya tidak seberapa mengejar kecantikan. Heyh heyh, ini bukan mengejar. Ini menjaga apa yang ALLAH amanahkan kepada aku. Haha. Okeh okeh, aku memang impikan kulit yang mulus. *sigh*
yang ini!
Kali ini produk St. Ives jadi sasaran. Ha, seperti gambar di atas la. Kalau muka tidak chantek, haruslah merajuk kan.

Hope dengan pelaburan yang aku buat membuahkan hasil yang memberangsangkan. *mata bersinar sinar*

Kata orang orang tua, bekawan biar seribu, bekaseyh biar satu. Eh, tiba tiba. Iya, betul itu. Aku lebih menjurus ke arah berkawan sebab berkasih aku sudah malas mau fikir. Padahal sedang sedih. Cukup!

Tadi aku meneman seorang kakak hopismate berjalan. See. Beliau pengembang koperasi. Bila sudah pengembang itu, pastinya beliau punya ramai kenalan. Marathon melawat kenalan kenalannya memang bisa mengurangkan sejumlah lemak di peha. Banyak okeh. Dan jaraknya juga bukanlah alang alang dihiasi lagi dengan cuaca membahang. Memang la terbaek dari ladang!

Macam macam karenah manusia yang aku jumpa. Memanglah membuka minda. Apa yang aku sedari, orang politik memang pandai cakap. Terus tanpa sekat. Pergh. Jauh dari aku. Malas bercakap apa lagi mengenai hal hal berkaitan politik bagai. RIMAS.

Cuma itulah. Bila jumpa ramai manusia ni, hati senang saja membuat penilaian. Apa? Judge orang? Ha, begitulah. Aih, sedang mendidik hati untuk berhenti menilai orang secara rawak. Belajar dari sekeliling, tidak semua orang boleh dibuat kawan. Betul ni. Cukuplah bergaul atas dasar ukhwah. Dibuat kawan jangan.

Sedangkan manusia manusia di opis aku ini pun, sudah cukup memberi aku pengajaran. Ahkak ini cakap belakang ahkak itu, bawak gaduh pakcik ini, bergeng balik dengan ahkak yang itu. Korang pening? Aku lagilah pening. Rupanya masih ada frasa 'Jangan kawan dia tuh, dia tuh bukan bagus tu'. Haha. Bila sudah benci, segala yang bagus pun jadi tidak bagus, bukan? Tipikal malay betul!

p/s: Jangan mudah percaya dengan orang. Bagus dihadapan tidak semestinya bagus dibelakang. Ngeri eh!

Monday, January 10, 2011

.::Tips Penjagaan Kulit Wajah dan Kempen WIR::.

Salam Alaikh!

Haa.. This is my first entry when i hit 2*. Uff. Ok ok. Umur terpaksa disembunyikan demi keselamatan *kerut kening*
WHAT?!
HAHA. Kidding okeh. Jangan marah. Its privacy. Biar aku dan mereka saja yang tahu. Thanks untuk family and friends yang mengwish masa ketibaan hari ketuaan semalam. Terima kasih banyak banyak. Semoga saja ALLAH perkenankan apa yang kalian doakan untuk aku. Amin. Amin ya RABB. Oh. Tiada sambutan tertentu. Tapi thanks to mak sebab gorengkan mi spesial-time-besday-ara di waktu sarapan. Heh!~~

Hasil pemaksaan oleh kakak sepejabat membuatkan aku sorang sorang merasa tidak selesa di hotel semalam. Nama hotel terpaksa disembunyikan lagi. Haih!

Aku rasa aku bukannya gadis yang mengejar kecantikan. Mungkin. Thihihi. Okeh okeh. Kejarlah jugak sikit sikit. Join kelas kecantikan semalam buat aku rasa. Uff. Ini bukan diri aku. Mekap? Mmm. Cukup hanya eyeliner tanpa bedak tebal yang membuatkan aku rasa terseksa sekalian dengan lipstik yang menjengkelkan perasaan bibir. Eh, bibir ada perasaan ka? Mahap. Tiada gambar kerana aku juga tidak minat mengambil gambar sebab belum terrer. Bila sudah terrer snap pic dengan kamera besar-gedabak-lempar-anjing-lalu-mati barulah aku minat untuk mengambil pic. Boleh gitu? Haha.

Cuma yang bestnya dapat ilmu how to menjaga kulit muka la kan. Let me share to u guys. Eyh. Gurls.. Menjaga muka ini perlunya ada 5 step. Yakni.
  1. Membersih
  2. Menyingkirkan. Eh?
  3. Menyegar
  4. Melembap
  5. Melindung
Ya! Ya! Aku explain satu persatu. Untuk step pertama itu, haruslah kita mempunyai pencuci muka yang seswai dengan kulit muka kita ya. Kalau yang kulit kering, pakai lah pencuci yang khas untuk kulit kering. Sama lah untuk mereka yang berkulit normal atau berminyak. Semalam, ahkak tuh ajar urut muka arah menuju ke atas. Korang pandai pandai lah imejin.

Step kedua pula, menyingkirkan itu pastilah menyingkirkan sel sel kulit mati. Yang ini sangat penting rupanya. Pernah tidak kalian menggunakan produk tapi tiada kesan? Hal ini berlaku adalah kerana sel sel kulit mati yang tidak di buang itu telah memblok produk yang dipakai tanpa sempat produk tersebut terkena ke sel yang masih hidup. Paham tidak? Ok, baguslah kalau paham *sambil tidak memperdulikan audience yg tidak paham* Haha. Kejam betul. Okeh, berbalik ke topik asal ya anak anak. Maka, pentinglah kita menggunakan masker atau pun menggunakan scrub seminggu 2 atau 3 kali untuk membuang sel sel kulit mati. Supaya tiada halangan untuk produk sampi terus dan bertindak balas ke atas kulit. Tapi, kalau ada yang kaya punya both masker and scrib ini, boleh lah pakai masker after scrub kulit muka tuh. Lagi berkesan kot. Dalam kelas semalam, pengunaan masker ini bergantung kepada produk. Produk yang digunakan dalam kelas semalam adalah produk Mary Kay. 10 minit untuk masker sudah cukup.

Step mother. Eh eh.. Step ketiga, after penyingkiran haruslah menyegarkan kulit muka dengan penyegar aka toner. Ini mestilah ramai sudah tau kan. Tidak perlu ulas panjang lebar.

Step ke empat, melembab. Kulit yang sihat adalah kulit yang mempunya kelembapan yang seimbang. Tujuan pakai pelembab ini, supaya bila kita umur 57 tahun contohnya, kulit kita masih lembab bak usia 30 an. Oklah tu kan, jangan la mengharap lebih sangat. Kalian perasan tidak? Kulit orang tua tend to kering kan? Even umur baru 21 tahun pun, kulit nampak seolah olah 43 tahun. Persoalannya, 21 tahun tuh tua ka? Thihihi.. Jangan marah.. Lagipun, melembab ni, ianya menjaga kandungan air di dalam epidermis kita.

Step terakhir adalah melindung. Ha.. Yang ini, pakai krim segala tuh kan. Sekarang ada day crean, night cream. Ha, yang inilah dinamakan melindung. Tapi aku jarang praktikkan step 5 ni. Mungkin sebab itulah kulit muka aku kurang mulus kot. Haha. Ah, perdulikan.

Ini antara ilmu yang aku mampu kongsikan hasil pemergian ke kelas kecantikan. Mahap, bab mekap aku kosong sebab aku tidaklah menumpukan perhatian langsung ketika sesi ini dijalankan. Not a cup of my tea.

Proceed to kesedaran menutup aurat secara menyeluruh. Mari kita menyokong dan mengamalkan kempen yang dijalankan oleh blogger popular serta stylomylo ini, Sue Anna Joe di blognya BUDU DAN BELACAN mengenai kempen menutup dada. Uff. Terharu tau tengok kempen ni.

Klik untuk lebih besar.
So ladies.. Tidak lah kira anda memakai tudung nenek nenek ka, pashmina ka, shawl ka.. Wateva it is, let us together gether berubah ke arah yang lebih baek. Berubah sikit sikit lebih lah afdal jika usaha berterusan. Jangan rombak sekaligus tapi hanya sementara. Orait? Peringatan untuk diri sendiri juga.

p/s: Tahun ni dapat besday give yang paling awsome! Thanks to apak n mak. Love u both!

Thursday, January 6, 2011

.::Akal Yang Terbazirkan::.

Salam Alaikh.

Pelik betul aku dengan perangai umat sejagat. ALLAH punya kuasa, bagi akal untuk berfikir. Tapi sayang. Akal diguna entah ke mana. Yang di tahu, hanya mengadu domba.

Asal ku?
Asal dari kampung. Bapak aku, lahir di negara sana. Makanya, aku ini juga asal dari sana. Mahu bergaduh gara gara bola? Plis deh! Bukan aku berfikiran rendah. Bukan rakyat kami juga berfikiran rendah. Maaf ya. Tidak ku kira kau asal mana. Janji kau memeluk agama yang sama, kau tetap saudara.

SAUDARA?
Saudara itu saling melindung. Saling merapat hubungan. Bukan mengadu domba. Memutuskan ukhwah.


Penghinaan dari SAUDARA sebelah
 Bagaimana lah agaknya bangsa kita mahu berjaya? *termenung*

Saudara seagama mahu diperangi. Saling memutuskan silaturrahim. Apalah yang mereka dapat? memburukkan negara yang banyak berjasa kepada certain certain mereka? Tidak kah mereka sedar? Kita ini saling memerlukan.

Manusia manusia. Macam ni lah. ALLAH bagi akal untuk berfikir. Tapi masih memilih bodoh untuk dituruti.
*sedih*


P/S : Abaikan kebodohan mereka.

Monday, January 3, 2011

.::Selamat Tahun Baru!::.

Salam Alaikh!

SELAMAT TAHUN BARU!!!

^_^'

Ok2. Suda telat. Aku tau itu. Tapi aku mahu juga wish seperti orang orang yang lainnya. Makanya, biarkan saja lah ya.

Tahun 2010 sudah habis. Kiranya, itu buku sudah sampai ke muka surat yang paling akhir. Tutup. Noktah. Sekarang tahun 2011 sudah mari. Buka buku baru. Lembaran baru. Pen baru. Pen merah, pen biru. Tapi tahun ini, aku ingat, aku mahu pakai pen warna warni. Biar hidup aku tahun ini penuh dengan warna. Hitam, putih, merah, biru, hijau, jingga, ungu, oren, kuning, pink, maroon, coklat. Ah, semualah.

Tahun lalu harus aku jadikan kenangan. Harus ada kejadian yang mesti aku jadikan iktibar. Pengalaman. Tapi betullah, cikgu terbaek adalah pengalaman. Sejarah. Eyh, sejarah mungkin berulang kalau sejarah itu dilupakan. Makanya, ambil iktibar.

Banyak kenangan pahit manis di tahun lalu. Tapi yang paling besar, aku kehilangan chenta dia. Tapi syukurlah. Kini aku sedar. Kejadian yang ku ingat malapetaka rupanya nikmat. Aku sedar ALLAH itu sayangkan aku. Walau pahit, yeah. Aku yakin, inilah yang terbaek untuk aku. Satu lagi pengalaman aku kutip untuk di simpan di dalam bakul peringatan. Another kejadian yang beri impak besar untuk tahun 2010.

  1. Tangguh sem.
  2. Let cinggu balik ke tempat masing masing.
  3. Mendaftar sem dengan hanya bertemankan satu cinggu. So sad!
  4. Spend time together2 dengan lecturrer.
  5. Berjimba dengan cinggu menjelajah ke ranau.
  6. Menyaksikan cinggu cinggu lain bergraduasi sedangkan aku bz mentelaah pelajaran. Dem sakit!
  7. Start doin' my praktikal.
Tujuh saja? Sikitnya! Watever~~

Tapi itulah, masih terjumpa dengan nilai nilai murni mengenai kehidupan ni. Patut bersyukur dengan apa saja yang ALLAH tentukan buat aku.

  1. Syukur masih punya mak.
  2. Syukur masih punya bapa.
  3. Syukur masih punya kakak.
  4. Syukur masih punya abang.
  5. Syukur masih punya adik adik.
  6. Syukur masih punya sanak saudara.
  7. Syukur masih boleh makan dengan tenang.
  8. Syukur masih boleh bernafas di bumi TUHAN.
  9. Syukur masih punya organ dalaman yang sihat. Erk? Sihat kot. Tapi syukurlah nak.
  10. Syukur masih punya jari jemari.
  11. Syukur masih punya tangan yang sempurna. Syukur ya ALLAH..
  12. Syukur masih punya kaki yang kuat.
  13. Syukur masih punya badan yang ada lemak. Harus di jaga nih!
  14. Syukur masih punya mata yang dapat melihat walau terpaksa di bantu dengan spek.
  15. Syukur masih punya hidung yang masih mampu bernafas.
  16. Syukur masih punya bibir.
  17. Syukur masih punya lidah untuk merasa.
  18. Syukur masih punya gigi walaupun... Ah. Mahu nanges lah.
  19. Syukur masih punya kulit.
  20. Syukur masih punya telinga untuk mendengar.
  21. Syukur masih punya rambut.
  22. Syukur masih punya hati untuk merasa.
  23. Syukur masih punya dua ketul hp.
  24. Syukur masih punya dua nombor telefon.
  25. Syukur diterima untuk berpraktikal di SKM ni.
  26. Syukur punya sahabat bernama Zay.
  27. Syukur punya sahabat bernama San.
  28. Syukur punya sahabat bernama Mi.
  29. Syukur punya sahabat bernama Alin.
  30. Syukur punya sahabat bernama Ayim.
  31. Syukur punya sahabat bernama Ahnick.
  32. Syukur punya ramai sahabat la.
  33. Syukur punya kucing yang ramai.
  34. Syukur bila buka mata, masih berada di dalam rumah yang aman.
  35. Syukur masih boleh bertudung dengan bebas.
  36. Syukur masih boleh berjalan jalan dengan bebas.
  37. Syukur masih boleh mendengar azan bila tiba waktunya.
  38. Syukur tiada kedengaran upacara tembak menembak orang di sana sini.
  39. Syukur boleh pergi ke kedai tanpa perlu pakai baju kalis peluru.
  40. Syukur masih boleh bentang sejadah tanpa risau kena bom.
  41. Syukur hidup dikalangan masyarakat yang masih berpegang pada ajaran agama. Erm. Adalah sikit.
  42. Syukur punya penghidupan yang sederhana.
  43. Syukur masih dapat lihat daun menghijau di sana sini.
  44. Syukur masih dapat lihat laut.
  45. Syukur dapat tengok gajah.
  46. Syukur dapat join mesyuarat koperasi.
  47. Syukur dapat kenal banyak orang.
  48. Syukur dapat lihat karenah manusia untuk dijadikan pengajaran.
  49. Syukur dapat belajar.
  50. Syukur boleh dapat ilmu dengan mudah.
  51. Syukur dapat hidup di zaman yang serba canggih nih.
  52. Syukur punya blog.
  53. Syukur boleh membaca.
  54. Syukur boleh menaip.
  55. Syukur ada bapak tolong hantar pergi praktikal setiap hari.
  56. Syukur ada banyak baju kurung.
  57. Syukur ada kakak yang bagi banyak tudung.
  58. Syukur ada tukang mengumpat orang disekeliling aku.
  59. Syukur ada budak yang buat lawak tapi tidak la lawak mana.
  60. Syukur ada bos yang tidak selalu keluar bilik.
  61. Syukur ada encik yang tidak lokek ilmu.
  62. Syukur ada meja disediakan di ofis ni.
  63. Syukur ada permohonan online untuk mintak kerja.
  64. Syukur ada orang cipta email.
  65. Syukur ada mesin basuh boleh bantu ringankan beban,
  66. Syukur ada kuali untuk masak.
  67. Syukur boleh mandi pagi pagi.
  68. Syukur boleh pakai eyeliner. Uff. Terharu.
  69. Syukur boleh melintasa jalan walau ada sedikit ragu.
  70. Syukur keyakinan diri sudah meningkat.
  71. Syukur punya kalkulatur yang semalam ku sangka hi;ang.
  72. Syukur ada toto yang boleh dibuat lapik untuk limpang limpang depan tb.
  73. Syukur punya kawan kawan yang sudah start kerja hari ni. Harap harap dorang boleh spend bila gaki.
  74. Syukur diletakkan di ofis yang ada pantry.
  75. Syukur dikelilingi oleh manusia manusia yang tidak kedeks.
  76. Syukur dapat belajar macamana guna mesin fotokopi canggih.
  77. Syukur dapat tekan keyboard.
  78. Sukur dapat belajar matematik.
  79. Syukur punya minat yang tinggi untuk membaca. Membaca itu jambatan ilmu ya anak anak.
  80. Syukur punya kesedaran sivik untuk jaga kesihatan adalah tinggi.
  81. Syukur punya keinginan minum air kosong yang tinggi.
  82. Syukur punya belas kasihan kepada makhluk ALLAH yang lain.
  83. Syukur punya adik yang suka belajar agama.
  84. Syukur lah ada cimbclicks.
  85. Syukur tiket flight boleh beli secara online.
  86. Syukur boleh bermesej dengan kawan kawan.
  87. Syukur boleh pakai syampu murah.
  88. Syukur punya kulit yang tidak sensitif.
  89. Syukur dapat pakai cincin.
  90. Syukur dapat pakai gelang.
  91. Syukur dapat tengok masjid.
  92. Syukur boleh kawal nafsu amarah. Kadang kalah jugak le... Haish! Setan setan... *menggeleng*
  93. Syukur boleh dengar muzik yang di ingini.
  94. Syukur boleh pakai earphone.
  95. Syukur ALLAH bagi akal.
  96. Syukur ALLAH kurniakan iman.
  97. Syukur ALLAH masih kekalkan iman dalam hati.
  98. Syukur ALLAH kurniakan kesihatan.
  99. Syukur ALLAH kurniakan agama Islam..
  100. Syukurlah.. ALLAH masih bagi peluang untuk hidup.
Pergh! See.. Aku ada seratus reason untuk sentiasa bersyukur. Gembira. Bahagia. Makanya, bila rasa down, aku harus ingat seratus reason ini untuk aku halang diri sendiri untuk mengalah dengan masalah. Cewah! O ya. Hari ni adalah monthlysary ke empat aku stay single. Cis. Perlukah monthlysary. Haa.. Yelah. Kawan kawan..

SELAMAT TAHUN BARU 2011!!!

Apa azam kalian? Uff.

 101. Syukurlah satu azam 2010 aku tercapai. Tidak akan menggunting rambut!

Azam aku yang lain? Erk. Aku lupa apa azam aku. Ciskek betul. Langsung tiada azam untuk berazam. Tapi tahun ini. Banyak sungguh azam aku. Biar aku senaraikan.
  1. Dapatkan lesen memandu.
  2. Pastikan tahun ini dapat bergraduasi.
  3. Dapatkan kerja yang baik.
  4. Jadi anak yang baik dan cantik.
  5. Jadi orang yang baik baik saja.
  6. Mencoba meningkat kan amalan.
Eyh. Cukuplah. Banyak sudah ni. Harap harap boleh tercapai. InsyaALLAH. Kalau panjang usia. Cakap pasal usia ni, tiba tiba rasa.. Urm.. Sudah tua. Tidak lama lagi angka umur bertambah.

p/s: Bagi saja hadiah kalau sudi. Sekian.