Pages

.:: S A H A B A T ::.

tabung

Sunday, May 30, 2010

.::Mayat Berjalan di Tana Toradja::.

30052010(Ahad)
Hmmmmpphhhh!!! Sedapnya udara waktu pagi di kampong ni kan? Rasa cam nak kembang jek idong mau hirup udara puas2. Yalah. Mana dapat udara macam ni dekat bandar. Xsama langsung. Di kampong, siap dengan pakej kicauan burung. Ah. Lagi best bila aku sedang menaip ni, sekaligus ditemankan oleh burung merpati yang sedang sibuk buat sarang betul2 di tepi tingkap rumah ni. Kalau dekat bandar? Pakej bunyik hon sekali dengan asap kenderaan. Ahh.. Rimas dong ah. Eh, sekali tercakap indonesia la pulak (ada member aku kat indonesia cakap, adalah tidak baek memendekkan nama negara mereka. Ianya bisa menimbulkan kemarahan kalau kita sebut begini di sana. Eh2.. tercakap bahasa indonesia lagi ya)


Oya! Bila sebut pasal negara Indonesia ni, teringat aku satu blog mak nenek yang pernah mengepost tentang mayat berjalan di Tana Toradja. Heheh.. Jangan marah ye cik. Boleh rujuk di blog beliau di sini untuk gambar ya. Aku xdapat nak upload sebab.. Ehem! internet tahap siput sedut yang kesepian. Eheh! terbuat lawak xbest plak ye?

Ok2. Sambung. Tana Toradja@Toraja ni berada di Indonesia. Untuk penerangan lebih lanjut sila pergi ke blog beliau ni ya. Di blog beliau ni, dia ada buat penerangan pasal tempat tu. Aku lebih suka serahkan pada beliau memandangkan beliau sendiri berasal dari sana. Hahaha. Yang sebenarnya, aku malas mahu menaip. O yeah.

Sejak baca entry mak nenek DL pasal mayat berjalan ni. Aku jadi curious.Aku jadi neves. Aku jadi penasaran. Dengan itulah, aku dengan gigihnya menggoogle pasal mayat berjalan ni. Macam2 cerita aku baca. Tapi, hanya gambar yang sama aku dapat tengok. Gambar wanita tua berbaju hijau yang maybe itulah mayat. Huhuh! Then, beliau yang sama jugak ada sentuh pasal mende ni. Mayat berjalan. Dia penah nampak snirik ok. Kalau aku, nampak menda cmnih, kompom pengsan bertubi2.

Lagi best, bila aku tengah google nih, bapak aku ada dekat seblah. Memandangkan my Dad ni adalah kelahiran Indonesia, aku dengan semngatnya bertanya. Lagi mengejutkan, my dad pon penah terserempak dengan mayat yang berjalan ni. Menurut my dad, kejadian tu berlaku masa dia kecik2 dulu. Tengah berjalan pulang dengan my nenek, suddenly my dad di inform oleh seorang pakcik soh jangan tegur bila sumbody berjalan dengan baju putih dibelakang. Terus terang dicakapnya, itu adalah mayat. Ya ALLAH. Subhanallah. Macam2 ada di dunia nih kan?

Menda ni jadi, bila seorang insan bersuku Toradja@Toraja meninggal jauh dari Tana Toraja tuh sniri. Jauh beribu batu ok. Contohnya, kalau c mati tuh mati dekat KL, nak balik Kelantan untuk upacara pengebumian. Itu kalau dekat semanjung. Kalau dekat Sabah ni.. jaraknya dari KK ke Tawau. Oh, jauh ok. Dem!

Dekat sana, kenderaan xde. Hidup susah. So, demi xmo menyusahkan orang nak pikul c mati, diwujudkan mereka ilmu sebegini. So, mereka xpayah pikul. Biar si mati berjalan senirik sampai jumpa rumah sendiri. Bapak aku, siap demonstrasi lagi da way c mati nih jalan. Macam robot katanya. Perggh!:damn:

Wah! Panjang gila jugak entry aku kali ni kan? :gatau::gatau::gatau:. Haha. Ok, stop here.

p/s:kang kalau aku mati, menyusahkan orang tak? Gulp!