Pages

.:: S A H A B A T ::.

tabung

Thursday, August 26, 2010

.::Budak UM jatuh dari tingkat 5. Pengajaran dan teladan untuk kita semua::.

26082010 (Khamis)

Assalamualaikum. Mungkin sudah terlewat. Iya, memang terlewat. Sebab kejadian sebenar adalah berlaku pada bulan lalu. 30 Julai 2010. Kejadian yang meragut nyawa seorang pelajar asasi Universiti Malaya (UM). Langsung aku tidak tahu apa apa mengenai kejadian ini. Ketara aku bukan seorang yang hapdate dengan kejadian kejadian di negara sendiri *sigh*. Pertama sekali. Al-Fatihah untuk arwah.*tafakur* Dan salam takziah untuk keluarga. Zulkhairi Azmi bin Md Bukhari, 19 tahun. Erm, chantek nama. Umur pun masih muda. Tapi janji ALLAH itu pasti. Sudah tertulis di Luh Mahfuz, bila ajal kita sudah sampai, kematian pasti datang menjenguk. Baik amalan kita di dunia ini, InsyaALLAH, senang urusan kita di sana.

Kejadian melibatkan arwah ni sebenarnya sangat menyentuh hati ayam aku. Sedang bersiap hendak ke masjid tadi, seorang sahabat menyuruh aku untuk cari blog seseorang. Kawan kepada si arwah. Cari punya cari, then, aku terjumpa dengan blog ini. norbahiyah binti mohd khiruddin.

Dia ini sahabat kepada arwah. Dan dari blog beliau, setiap kejadian yang berlaku sebelum dan selepas kepergian arwah ada diceritakan. Ya ALLAH. Kuatnya dugaan MU untuk cik biah ni. Usia baru masuk 18 tahun, tapi sudah di uji dengan ujian yang maha berat. Iya. Berat bagi aku. Kehilangan kekasih hati, lantaran hubungan cinta yang terputus ditengah jalan saja sudah bisa buat aku separuh gila, apatah lagi jika aku diuji dengan sebegini. Nauzubillah min zalikh. Jauhkan lah. Walaupun begitu, (kenapa aku masih menggunakan ayat sekolah menengah di sini?) yakinlah. Tidak ALLAH uji seseorang itu diluar dari kemampuan hambaNYA.

Lagi satu, buat aku terfikir. Sementara aku masih ada keluarga tersayang, sahabat handai yang masih aku boleh lihat sekarang ni. Eloklah aku menghargai mereka dengan setinggi tinggi penghargaan.

Lagi sumber dari sini.dan sini

matinya hamba ALLAH ini ketika sedang sujud. Matinya kita bagaimana agaknya?

p/s:kita ini kalau ajal suda tiba, biar di mana, bila masa, berbuat apa pun, pasti akan mati juga. Kejadian kematian itu hanya penyebab untuk kita pulang ke Maha Pencipta.



.::Paderi Melayu? Astaghfirullahal'azim..::.

26082010 (Khamis)

Sudah cukup. Apa yang cukup? Cukup untuk bersedih atas kehilangan my BB. Sabarlah. Apa boleh buat. Sudah ALLAH takdirkan yang ianya bukan kemilikan aku untuk tempoh yang lebih lama. Cuma pelik. Hilangnya begitu saja. Aku tidak tahu. Tercicirkan. Di ambil orang kah? Tapi mungkin tercicir. Mungkin.

Ah. Abaikan pasal itu. Sekarang ini hangat orang bercerita tentang paderi melayu yang datang ke negara kita, Malaysia kan? Pelik. Rupanya ada juga orang melayu yang bukan beragama Islam. Kesahihan berita ini tidak tahu lagi kebenarannya. Tapi, kalau ianya benar. Mari kita sama sama memperkukuhkan iman kita. Akidah kita. Jangan kita terjerumus ke jalan yang salah. Jalan yang merbahaya. Kerana apa, sesalan kita tidak akan berguna kalau pintu taubat sudah tertutup buat kita.

Khabarnya, ada seramai 1900 orang paderi malay masuk ke Malaysia, dan kini berada di Pahang. Datangnya mereka dari negara jiran. Singapura. Dan lagi satu, berhati hati dengan jenama air minum seperti yang berikut:
  1. Al-Baramkah
  2. Al-Mansori
  3. Al-Bistaria
Apakah? Namanya pelik sunggoh. Ada campuran holy water. Tahukan holy water tuh apa? Air yang dibuat oleh paderi, yang dibaca dengan mantera segala? Khabarnya, boleh menggelapkan hati sesiapa saja yang meminumnya.

Maka afwan, ukhti.. Hati hati. Zaman sekarang ini, macam macam kaedahnya orang mahu buat kita terpesong. Doa ramai ramai semoga kita antara golongan yang terpelihara.Amin.




Sumber : Dunia Cacamarba, Impian Sufi.



p/s: Teringat zaman duduk di asrama dulu. Member yang beragama Kristian bagi aku minum air holy bila aku minta air minuman dari dia. Syukur. ALLAH masih mahu memelihara aku.



26082010 (Khamis)

Salam 'afwan. Sedih tahu. Modem bb aku hilang. Cicir kali. Sedeyhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....................

waaa....