.::Stress? Apa puncanya ya?::.

20052010(Khamis)
Bila berada di rumah. Hahhah.. Bosan melanda. Syukur, aku punya adik yang ramai. Er.. Adek beradek yang ramai. Beberapa orang xda, ada lagi beberapa orang stay d rumah. Xda lah meroyan sangat kan? :ayuk:(erk.. Seolahnya, ramai sangat plak hadek beradek i ya? 7 orang ok. Anak nabi kita.. Ada tujuh orang.. Tiga lelaki, empat perempuan. Exactly da same macam kami orang. Ahhah!)

Apa lagi kerja ku di kala cuti sem ini. Oh, tidak sabar rasanya mahu menghabiskan sisa sem yang ada. Melangkah ke alam baru. Bukan sebagai student lagi, tetapi, seorang dewasa yang bersedia untuk mencari rezeki. Aku tau, bukan mudah. Tapi.. Aku mahu berhenti dari bergantung dengan orang lain.

Dengan beberapa keadaan yang aku alami. Kejadian pelik yang aku depani. Aku berfikir. Stress itu memang membunuh kan?

Stress tu apa?
Selepas menggoggle dengan kelajuan internet selaju siput sedut. Ada jugak beberapa informasi yang aku dapat. Stress ini sebenarnya boleh dibahagikan kepada beberapa kategori penyebab. Ah, start ayat keling suda ni.. Hantuk kpala kat dinding:damn:

Beberapa kategori penyebab stress yang umum adalah:

1. Stress Keperibadian(Personality Stress)
Stress ni disebabkan oleh dalam diri insan tu sendiri. Da way dia pandang masalah.. Dan tahap keyakinan terhadap diri sendiri tu. Yalah, kadang, ada manusia yang asik pandang masalah ni dari side negatif saja kan? Sedangkan, bila kita fikir, renung sedalamnya, masalah itu adalah nikmat. Masalah tu salah satu warna dalam kehidupan. Juga tentang keyakinan diri. Oh. Mungkin aku juga salah satu penghidap stress ini. Kurang keyakinan terhadap dirir sniri.

2. Stress Psikososial
Stress ini disebabkan oleh hubungan relasi diantara penghidap stress dengan orang sekelilingnya ataupun masalah sosial contohnya masalah chenta, study, family dsb.

And ada dua lagi jenis penyebab kepada stress ni. Tapi, aku suda malas untuk menaip.Hahaah..

p/s:Perlukan penyelesaian untuk stress ni. Tolong.

Comments

Popular Posts