.::Tiada Tajuk Spesifik. Bye!::.

09102010(Sabtu)

Salam Alaikh.

*sengih*
Waktu subuh itu tenang. Tenang sangat. Tenang sangat sangat. Cuma, di kolej kediaman ku ini, subuhnya sudah terkacau dek suara enjin ciptaan manusia. Vroom vroooooooommm! Ciptakan pencemaran. Berbeza dengan subuh di kampung halaman. Subuhnya hening. Sunyi. Sejuk. Harum. Harumnya itu yang kurindu. Harum alam. Terasa puas bila menghirup. Syukur.

Alhamdulillah. Masih berezeki menghirup udara pagi. Pagi ku manis. Manis dek terbangun dengan suara comel burung burung di luar tingkap. Kayaknya seperti alarm. Riuh. Entahkan mereka dihantar oleh Sang Pencipta untuk sedarkan manusia. Semestinya, sedarkan manusia yang tahu berfikir saja. Entahkan mereka dihantar oleh Yang Maha Mulia. Riuhlah. Bangunkan hambaKU untuk menyembah. Selang beberapa minit. Tepat. Azan terdengar dari hujung sana.

Terima kasih ALLAH.
Dan. Ehhe. Terima kasih burung.

Jalan jalan. Erm. Jalan jalan sambil duduk. Terjumpa satu blog yang membincangkan tentang agama. Hukumnya mewarnai rambut. Bukan apa, marcapada, terlalu banyak kekeliruan mengenai ia. Boleh atau tidak boleh? Baca la artikelnya. Sebab iya melalui hadis hadis yang sahih. Mahap. Aku orangnya cetek ilmu agama. Sedang mencuba untuk menambah ilmu.

Perempuan fitrahnya suka akan kechantekkan. Betul bukan? Chantek. Chantek itu apa? Chantek itu subjektif la kawan kawan. Lain orang, lain penilaian chanteknya. Cuma, sedikit tidak setuju, bila ada segelintir umat yang berpendapat. 'Kalau pakai tudung, tidak chanteklah. Rambut jadi rosak. lagipun, susah mahu bergaya'.

Cisdell betul. Apakah? Sedikit pendapat dari aku. Bertudung itu bukan saja melindungi kehormatan kamu. Malah bertudung juga memelihara rambutmu dari sinar UV tahu. Heh. Mari. Aku kongsi sedikit petua untuk rambut yang sihat hatta kita ini bertudung sekalipun.

  1. Basuh rambut ikut keperluan. Jangan kerap sangat. Dikhuatiri rambut rosak dek bahan kimia. Jangan pula peram sangat. Kang tumbuh pulak buah buahan di kepala tu. Haha. Ok,tidak lucu. Bye!
  2. Pastikan after syampu, guna air suam basuh rambut tu. Supaya rambut suci dari syampu la. Ha, masa bersyampu,bersihkan kulit kepala guna hujung jari. Hujung jari ya. Bukan kuku. Kang robek pulak kulit kepala tu. Urut urut sikit. Demi melancarkan pengaliran darah.
  3. After bilas, pakai conditioner aka perapi. Supaya rambut lembut. Halus. Perlu diingat. Perapi  ini just untuk rambut. Kulit kepala tidak terlibat sama sekali. Biar beberapa minit. Then bilas dengan air sejuk.
  4. Lagi tips, pastikan rambut sudah kering, then baru pakai tudung. Sekian.
Ok. Itu saja. Cubalah. InsyaALLAH berkesan sebab after kongsi dengan rakan rakan, semua setuju dengan perubahan yang lebih baek. Hahaha.

So, tiada lagi word 'kerana tudung, rambut rosak'.

p/s : jangan pula buka tudung bila rambut jadi chantek. Awas!

Yang tersangat Heklas
AraWani

Comments

Admin P@P said…
Assalamualaikum.
Tahniah atas petua menjaga dan mencantikkan rambut yang saudari dedahkan.
Kita juga sebenarnya terasa hati kalau rakan non-muslim kita kata wanita yang bertudung itu kerana tak pandai berhias atau jaga rambut.
Kita lebih terasa kalau perkataan itu datangnya dari sesama kita yang muslim ini.
Telah jelas tentang menutup aurat yang disebut dalam al-quran, bukannya bertudung. Bertudung itu salah satu elemen dalam penutupan aurat.
Tapi ramai yang salah faham kata yang wajib itu bertudung, maka bahagian lain tubuh dibiarkan terdedah.

Tak perlulah kita tunggu para mufti kita keluarkan fatwa, kerana ayat al-quran jelas, hadis pun jelas.

Suka dengan peringatan terakhir tu: Jangan nanti bila rambut dah cantik, nak tunjuk kat orang pulak!

Aurat anda hanya suami yang berhak ke atasnya.

Pandangan saya. TQ
Admin P@P

Ye betol. Aurat hanya suami yang berhak ke atasnya.
Terima kasih sudi berbahagi pendapat ya.
Iya, menutup aurat bukan sekadar bertudung. Cuma sy khususkan ke situ dulu. Hehe.

Popular Posts