Bila teringat tentang nendaku. Kadang-kadang sampai sekarang perasaan seperti tidak percaya yang dia sudah tiada. Di dunia ni. Rasa macam pemergiannya ke alam sebelah sana cuma mimpi. Walau sebenarnya hidup di dunia inilah yang mimpi. Kematian kitalah saat terjaga hakiki.

Contoh macam semalam. Selepas seharian berjalan melawat sebahagian dari Negeri Perak (Felda Besout-Teluk Intan-Kampar-Gopeng) boleh dikatakan rutin harian untuk aku skrol aplikasi video sebelum melelapkan mata. Semuanya untuk melihat semula video-video childfruit yang dikongsikan oleh ayahnya dalam whatsapp adik beradik kami. Biasalah, childfruit nan sorang, dengan jarak beribu batu pula memisahkan, jumpanya cuma 2 3 kali setahun. Sebolehnya dalam sehari abang akan berkongsikan keletah si ndut pipi layut geramnya! *kancing gigi* so that makcik pakcik boleh tahu perkembangan diri si ndut itu.

Dalam skrol video-video yang ada, tiba-tiba terlihat satu video yang ada kelibat nenda. Kurus. Kecil. Sedang perhatikan bapak mempraktikan ritual adat bangsa Bugis dalam penerimaan cucu sulung. Nur Hawani Afifah binti Azriady.

Dengan tidak semena-mena airmata mengalir laju. Rindunya ya Allah... Rindu sangat-sangat-sangat-sangat yang teramat rindu.

Teringat masa-masa rohnya masih di jasad. Senyumnya. Gayanya. Bila termenung. Bila main gigi palsu. Bila berjalan. Semuanya seolah-olah terpampang di depan mata.

Hanya Al-Fatihah dapat aku kirimkan buatnya di sana. Semoga saja, kubur nendaku dapat dijadikan Allah sebagai salah satu diantara taman-taman syurgaNya. Aamiin.

Adat manusia kan? Selepas sudah tiada baru rindu-rinduan.

Comments

Popular Posts