.::maruah diri::.


031009 (Sabtu)
Hehehe.. Bagun pagi nih, after mandi segala. Aku amik kaen dekat ampaian. Kompius sekejap dengan tahap kekeringan baju2 tuh. Kejap rasa macam kering, kejap rasa macam pakaian2 aku tuh sejuk. Neves kejap. Ceh! tuh pun mau neves ka. Keputusan akhir, aku angkat jugak baju2 tuh.


Sambil2 melipat kaen baju tuh, aku on tv. Ngam2 waktu motivasi pagi. Chantek. Tajuk dia, aku sudah lupa. Tapi yang penting, pasal maruah diri. Ehheh. Penyampai dia, Mejar Wan Madzlan Wan Abdullah. Gitu2 la. Maaf kalau aku tesilap. Ngee.. Aku jugak manusia biasa yang xlari dari melakukan kesilapan. Ahhah!

Antara isi kandungan yang aku dapat tadi, penyampaiannya itu menyeru supaya sebagai manusia nih, pandai2 menjaga maruah, baek untuk diri sendiri, maupun maruah orang laen jugak.

As anak, jaga maruah ibu bapa,
As isteri, jaga maruah suami, macam tuh jugak sebaliknya.
As kawan, jaga maruah sesama kawan.

Yang paling penting, jangan membuka aib sesama manusia. Jika si polan dan si polan ini melakukan kesilapan yang membawa aib kepada dirinya, jangan la kita yang tau nih, sebarkan lagi supaya aib tuh bertambah kan. LAgi, ustaz tuh cakap, memang lumrah manusia, yang buruk tuh, laju jek kita nampak, yang baek nya, di lupa sama sekali.

Dan yang buat aku terpujuk sikit, bila ustaz tuh cakap, setiap perkara yang ALLAH jadikan itu, ada hikmahNYA. Macam yang pernah aku cakap before, tidak ALLAH jadikan sesuatu kejadian, hanya untuk sia2. Maka, untuk diri aku sendiri, bila mana ALLAH turunkan ujian untuk aku, aku harus tahu, akan ada hikmah disebalik apa yang jadi. Akan ada kechantekan di sebalik keburukkan.

Comments

Popular Posts