.::Ciri Ciri Wanita Syurga::.

27102010 (Rabu)

Salam Alaikh.

Semalam punya semalam aku tidak sihat. Tapi semalam aku sudah mampu berjalan ke KK. Muahahah. Bukan apa, ada kepentingan yang perlu dipenuhi. Terlalu penting untuk diabaikan. Tapi biarlah rahsia. Tidak perlu dihebohkan di sini. Hehe.

Bila berada di KK, destinasi pasti yang aku dan kawan aku pergi adalah Popular.Walaupun kami ini tidak lah sepopular mana kan. Belek sana belek sini, aku terpaku pada satu rak. Lama aku belek buku tu. Siap duduk di lantai lagi. Baca punya baca, aku nekad. Inilah. Biodata seorang Rasul. Harus aku baca. Aku ini nama saja pengikut Muhammad bin Abdulah, tapi hanya sedikit mengenai baginda S.A.W yang aku tahu. Malu pun ada. Kalau pasal Halley William aku boleh tau, kenapa bukan pemimpin agung utusan ALLAH ini kan? So, kawan kawan yang belum jelas tentang baginda, lets beli buku ini. Kalau boleh beli baju baju cantik, tudung tudung mahal, masakan buku ini kita tidak mampu beli. Ye dop?




Lagi murah bila kita ada member kad popular tuh. Eheh!
Best. Percayalah. Susunan ayat penulis mudah, ringkas dan senang difahami. Asalnya buku ini diterbitkan khusus buat saudara baru kita, tapi buat kita yang dalam perjalanan mengenal baginda ini, eloklah baca yang ringan ringan dulu. Semoga temui kekuatan untuk mengamalkan ajaran agama ALLAH ini dengan melihat betapa payahnya Rasulullah berjuang dalam membawa Islam ke muka bumi.

Oh, kalau aku rajin, after baca karang, aku kongsi dengan kalian yang sudi baca blog ini ya. InsyaALLAH.

Mari berkongsi lagi mengenai 15 ciri wanita syurga. Moga kita sama sama berusaha ke arah ini. Amin


1. Bertakwa.



2. Beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk.



3. Bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadan, dan menunaikan haji bagi yang mampu.



4. Ihsan, iaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahawa Allah melihat dirinya.



5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya dan bersabar atas segala takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.



6. Gemar membaca al-Quran dan berusaha memahaminya, berzikir mengingati Allah ketika sendiri atau bersama orang dan sentiasa berdoa kepada Allah.



7. Menghidupkan amar makruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.



8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap haiwan ternakan yang dimiliki.



9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang menzaliminya.



10. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.



11. Menjaga lisannya daripada perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).



13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.



14. Berbakti kepada kedua-dua orang tua.



15. Menyambung silaturahim dengan keluarganya, sahabat terdekat dan jauh.


Yang tersangat Heklas

AraWani

Comments

Bijen M. said…
Yeay!
Nak jadi wanita syurga.
Ha ha ha.
(Bayangkan seorang wanita sedang tersenyum)
heh!
Xpyh jadi wanita la Bijen ui..

Cukup doakan sy dpt jadi seperti yg dinyatakan.

Amin.

p/s:semoga ALLAH mudahkan segala urusan awak.

Popular Posts