.::Sekadarnya Saja::.

Salam Alaikh..=)

Eh. Jumaat lagi. Cepat sangat msa berlalu.

Tahukah kalian hidup sebagai manusia di muka bumi ini memang tidak akan lari dari ujian?

Tiba tiba bagi soalan dengan orang. Feeling ada orang mahu menjawab la teww. Kehkehkeh.

Hidup semenjak dua menjak ini memang tidak sunyi dengan dogaan. Ujian bertimpa-timpa. Maha berat juga kalau dirasa. Iyalah kan, aku manusia iman senipis kulit bawang. Baru diuji sebegini sudah menggelupar bagai nak rak. Maka apekedehel saja dengan ujian ujian ini.

Hairan juga. Bila aku duduk diam, sampai juga ke telinga. Sekali lagi aku manusia iman senipis kulit bawang, ditambah dengan perisa mudah lupa, maka aku terjebak lagi dengan permasalahan yang supposely tiada juga kena mengenanya dengan haku. Senang saja menjatuhkan hukuman. Walhal sentiasa aku sematkn dalam diri, jangan didengar dari sebelah pihak saja. Hai, aku anak adam yang cepat terlalai dek kurangnya ilmu.

Cinta punyaku cinta murahan.
Entah bila sampai waktunya ikhlas kutujukan cintaku hanya kerana DIA. Pemilik cinta agung sekalian alam.

"Kalau hati ikhlas mencintai, telankan saja yang pahit. Sebab pahit tidak selamanya pahit. Nanti nanti yang pahit itu akan manis. Bukankah hakikatnya ubat itu memang pahit? Tapi pahit disebaliknya ada penawar. Penawar bagi setiap kesakitan" 

Senyum.

"Cintailah sesuatu yang kamu cintai sekadarnya saja, kerana biasa jadi suatu hari nanti ia akan menjadi sesuatu yang kamu benci, dan bencilah sesuatu sekadarnya saja, kerana biasa jadi suatu hari nanti ia akan menjadi sesuatu yang kamu cintai"

Dan tahukah kalian yang manusia ini ALLAH ciptakan dengan fitrah cepat merasa bosan? Kehkehkeh. Sekali lagi aku feeling. Tapi tidak mengapa. Kalian mahu jawab, jawab saja. Tidak mahu, maka biarkan. Maka aku tahu lama lama aku akan bosan dengan semua rasa sakit ni. And insyaALLAH will get through this and become a better person. Pecayalah, dugaan yang kita dapat lalui dengan jayanya akan mentransformkan kita menjadi manusia yang lebih kental.

Lagi satu aku gain dari apa yang jadi, aku kena sentiasa remind diri sendiri supaya jangan jadi judgemental. Tiada kebaikan langsung tau nyah. Selagi benda belum pasti, jangan pecaya apa apa. Dengar dari dua dua pihak. Sebab boleh jadi akan ada percanggahan antara dua cerita. And kepercayaan yang orang bagi dekat kita, silalah dijaga dengan sempurna. Sebab once orang sudah tiada rasa percaya dengan kita, maka jangan lah diharap kita akan menjadi kepercayaan seseorang lagi. Paham dop?

P/S : Trust nobody.


Comments

Izzaty Ishak said…
Kenapa saya rasa seperti...err. Tepat lah apa yang awak tulis ni.
izzaty
awk rsa apa? oren eyh? kehkehkeh... meh sesama muhasaabah.
Aleen Aiden said…
semoga segalanya dpermudahkan untuk kamu ye. :)

Popular Posts