Blog Kegemaran

Dalam beberapa tahun aku terlibat dengan dunia blogging. Ada beberapa blog, yang bila kulihat update dari mereka, aku tanpa perasaan teragak-agak untuk pergi menjengah.

Jadi orang, jadi insan, alangkah bagus kalau boleh jadi inspirasi, jadi pedoman untuk orang lain.

Begitulah yang aku rasa, bila membaca nukilan mereka-mereka. Pengalaman hidup, penceritaan mengenai sesuatu kejadian, sesuatu perkara yang mereka atau orang lain alami. Kalau tidak mampu menjadi asbab kesenangan kepada orang lain, jangan pula menjadi asbab kepada kesusahan orang pun sudah cukup membantu kan?

Macam kakak KARIPAPSAYUR ni. She is a single mother. A mother of two. Aku mula follow blog beliau semasa beliau baru bercerai buat kali pertama. Dan Qaiser still a baby on that time. Sampai sekarang, bila beliau dah ada Zaqwan, Lillah.. Cerita-cerita beliau sangat menyentuh hati paling dalam. Pengajaran-pengajaran yang beliau cuba sampaikan melalui penceritaan pengalaman beliau sendiri dan juga pengalaman orang lain, sangat-sangat memberi bukti kepada aku, tidak ada satu pun di dunia ini yang pasti, kecuali mati. Kan? Dan buat aku makin yakin untuk setiap perancangan yang ALLAH s.w.t sudah tentukan buat hamba-hambanya. Sesungguhnya sebaik-baik perancang adalah DIA, yang Maha Mencipta. Siapalah yang paling tahu kita ini, kalau bukan pencipta kita sendri. Rabbul 'Izzati. Setiap nikmat adalah ujian, dan setiap ujian juga adalah nikmat. Dan satu yang masih terngiang-ngiang kat mata aku, kat fikiran aku, 

Kejadian kepada orang lain adalah alarm clock kepada kita untuk berjaga-jaga

Satu blog lagi yang aku nanti-nantikan entrinya adalah JUMIESAMSUDIN. Sekali nampak, sekali imbas, blognya banyak ke arah keduniaan. Tapi kalau lihat sesungguh-sungguh lihat, ada pengajaran juga yang terselit. Blog dia ni pun dah lama aku follow. Lama mana tapi sebelum beliau kahwin dengan Encik Khafi yang ganteng tu. Eh? Persahabatan, kekeluargaan, tips, dan bagaimana sepatutnya kita menjadi orang. Menjadi manusia. Jangan jadi judgemental. Sebab setiap orang, setiap kejadian, ada asbab, ada hikmah untuk dijadikan iktibar, pengajaran, untuk mereka-mereka yang mahu berfikir. Best. Padat.

Ini blog kegemaran aku. Blog kegemaran korang pula bagaimana?

Comments

InaYusoff said…
karipap sayur tu..
dulu follow blog dia masa mula2 dia bercerai kali pertama tu..
lepas tu bila bloglist problem...terus dah tak bacaaa...

lepas tuuuu..
bila baca balik masa dia dah berkawin semula dengan suami nye tuuu..
terus jadi kompiussss...

skrg ni..
baca balik sebab ada satu entry dia tu ramai orang share kat fb...


jumie tu kadang-kadang je baca dulu.
sebab macam tak boleh nak in sangat...

:)
Ibu Saffiyah~
Kakak ni kawen dh cerai kali kedua.
Dapat Zaqwan.
Best baca cerita dia. Pengalaman dia.
Heeee~
Ibu Saffiyah~
Kakak ni kawen dh cerai kali kedua.
Dapat Zaqwan.
Best baca cerita dia. Pengalaman dia.
Heeee~

Popular Posts